علت ایجاد شدن ترشحات نوک پستان چیست؟

علت ترشحات پستان در اغلب موارد به بیماری های خوش خیم ختم می شود. در دوران بارداری و شیر دهی اکثر خانوم ها با ترشحاتی از نوک سینه خود مواجه می شوند. وجود این ترشحات برای آغاز شیردهی به نوزاد لازم بوده و کاملاً طبیعی است. ممکن است برای خانم هایی که در دوران بارداری و شیردهی هم نیستند، پیش بیاید. اما وجود این ترشحات در این موارد، نشانه‌ای برای ایجاد شدن یک بیماری در بدن در نظر گرفته می‌شود و نیاز است تا فرد با پزشک مشورت کند. ترشح از نوک پستان سومین شکایت شایع پستان بعد از درد سینه و تشخیص توده است. اگرچه بیشتر به دلایل خوش خیم است، اما ممکن است به دلایلی که نیاز به جراحی دارد، کمتر ایجاد شود. در این نوشته نگاهی به علت و ویژگی‌های ترشحات نوک پستان خواهیم داشت. در اکثر مواقع ترشحات طبیعی پستان نشانه بیماری نیستند و خطری هم ندارند.

علت ترشحات نوک پستان

ترشح سينه نشانه چيست | ترشحات نوک پستان

ترشحات نوک پستان چیست؟

مایعاتی که از نوک یکی از پستان‌ها یا هر دو پستان ترشح می‌شوند، ترشحات نوک پستان نام دارند. هر سینه دارای ۱۵ تا ۲۰ غده‌ی شیری است. ترشحات می‌توانند حاصل فعالیت این غده‌ها باشند. معمولاً وجود ترشحات نوک پستان در طول هفته‌های آخر بارداری و بعد از زایمان، زمانی که شیر ساخته می‌شود طبیعی است. البته این ترشحات در خانم‌هایی که باردار نیستند و شیردهی انجام نمی‌دهند اما در سنین بارداری قرار دارند نیز ممکن است دیده شوند. برای مثال تحریک شدن سر سینه‌ها بر اثر پوشیدن لباس‌های خاص می‌تواند باعث ایجاد ترشحات شود. با این حال باید توجه داشت که این نشانه همیشه برای آقایان غیرعادی بوده و علتی برای ایجاد شدن یک بیماری در نظر گرفته می‌شود.

ویژگی‌های ترشحات نوک پستان چیست؟

امکان دارد که ترشحات نوک پستان به شکل‌های مختلفی باشند. معمولاً رنگ این ترشحات از یکدیگر متفاوت است و متخصص بر اساس توصیفاتی که شما از رنگ ترشحات خود ارائه می‌دهید، علت احتمالی ایجاد این علامت را حدس بزند. به شکل کلی در خانم‌هایی که در حال شیردهی نیستند، رنگ‌های مختلف می‌توانند علامت این عارضه‌ها باشند:

  • سفید، شیری یا زرد: ایجاد شدن عفونت در سینه یا نوک پستان
  • سبز: وجود کیست
  • قهوه‌ای یا پنیری: مسدود شدن مجرای شیری
  • بی‌رنگ و شفاف: سرطان پستان (مخصوصاً اگر این ترشحات فقط از یک سینه هستند)
  • خونی: پاپیلوما یا سرطان پستان

علاوه بر رنگ، بافت ترشحات نیز ممکن است متفاوت باشد. ممکن است ترشحات روان، چسبناک یا غلیظ باشند. همچنین این امکان وجود دارد که ترشحات فقط از یکی از سینه‌ها باشند یا هر دو سینه را درگیر کنند. در برخی مواقع این ترشحات به شکل خودبه خود از نوک سینه‌ها خارج می‌شوند و در مواقع دیگر با ایجاد فشار به وجود می‌آیند.

انواع ترشحات نوک پستان

برای خانم‌هایی که شیردهی انجام نمی‌دهند، ایجاد شدن این نشانه می‌تواند علامت خطر باشد. اگر شما نیز متوجه این عارضه در بدن خود شدید، سعی کنید وحشت نکنید و آرامش خود را حفظ نمایید. دلایل ایجاد شدن ترشحات نوک پستان بسیار متنوع است. حتماً درباره‌ی این علامت با پزشک مشورت کنید. در بسیاری از موارد این ترشحات امری طبیعی است اما مراجعه به پزشک برای راحتی خیال، لازم است. توجه داشته باشید که از فشردن نوک پستان ها جلوگیری کنید. ترشحات چرکی، خونی، آبکی و رنگی از جمله انواع ترشحات سینه هستند.

ترشحات طبیعی از نوک پستان

ترشح سینه نشانه چیست؟ ترشحات از نوک پستان بجز در دوران بارداری و شیردهی، طبیعی نیست. پس لازم است بررسی شود ولی همیشه نشان دهنده بیماری خطرناکی نیست.  به طور کلی ترشحات طبیعی زمانی به وجود می آید که به بافت سینه فشار وارد شود. این ترشحات از هر دو سینه ایجاد می شوند. استرس یکی از مواردی است که وجود این عارضه را شدیدتر و روند پیشرفت آن را افزایش می دهد.

ویژگی ترشحات طبیعی پستان‌ها

ترشح نوک پستان یا به صورت خود به خود است یا در اثر فشردن پستان به وجود می آید. ترشحات طبیعی نوک پستان در این مواقع ایجاد می‌شوند:

  1. بارداری: در مراحل اولیه‌ی بارداری، برخی از خانم‌ها اذعان می‌کنند که ترشحات شفاف و بی‌رنگی از نوک پستان‌هایشان خارج می‌شود. در ماه‌های بعد، احتمالاً این ترشحات شیری رنگ و غلیظ‌تر می‌شوند.
  2. متوقف کردن شیردهی: حتی بعد از متوقف کردن شیردهی به نوزاد، بسیاری از خانم‌ها تا یک دوره‌ی خاص ترشحات پستانی را تجربه می‌کنند.
  3. تحریک: ایجاد فشار بر بافت سینه می‌تواند باعث به وجود آمدن ترشحات شود.

چه زمانی ترشحات پستان غیرطبیعی است؟

خطرناک‌ترین عارضه‌ای که باعث ایجاد ترشحات نوک پستان می‌شود، سرطان پستان است. علاوه بر سرطان، عارضه‌های دیگری نیز می‌توانند موجب ایجاد شدن این علامت شوند. اگر بررسی‌های پزشکی اولیه مشخص کند که ترشحات به علت یک عارضه ایجاد شده‌اند، برای تشخیص دقیق‌تر آزمایشات مختلفی تجویز می‌شود:

  • بررسی آزمایشگاهی ترشحات
  • آزمایش خون
  • ماموگرافی یا سونوگرافی
  • اسکن مغزی
  • بیوپسی غدد شیری سینه و بررسی آزمایشگاهی آن‌ها

علت ترشح از سینه | ترشحات پستان | علت ترشحات نوک پستان

چه عواملی باعث ترشحات غیرطبیعی نوک پستان می‌شود؟

علت‌های اصلی ایجاد شدن ترشحات غیرطبیعی نوک پستان شامل این موارد هستند:

توده‌های فیبروکیستیک:

در برخی مواقع ممکن است بافت یا توده‌های فیبروز در سینه وجود داشته باشند. تغییرات فیبروکیستیک می‌توانند باعث ایجاد یک تومور در سینه یا ضخیم شدن بافت سینه‌ها شوند. اما این توده‌ها خوش‌خیم بوده و نشانه‌ای از وجود سرطان نیستند. علاوه بر ایجاد کردن درد و سوزش، تغییرات این توده‌ها می‌تواند باعث ایجاد ترشحات نوک پستان شود.

گالکتورها

گالکتورها عارضه‌ای است که باعث می‌شود غدد شیری خانم‌ها حتی زمانی که باردار نیستند شیر تولید کند. این عارضه دلایل مختلفی دارد. مثلاً بعضی از داروهای هورمونی یا قرص‌های ضد افسردگی این عارضه را ایجاد می‌کنند، همچنین کم‌کاری تیروئید یا مصرف گیاهان دارویی مختلف می‌تواند موجب ایجاد ترشحات شیری شود.

عفونت یکی از علل ترشحات پستان

وجود ترشحات می‌تواند علامتی از عفونی شدن سینه‌ها باشد. به این عارضه ماستیس نیز گفته می‌شود. ماستیس باعث می‌شود سینه قرمز و متورم شود.

اکتازی غده‌های شیری

این عارضه معمولاً در خانم‌هایی که نزدیک دوره‌ی یائسگی هستند دیده می‌شود. در این دوره به دلیل بر هم خوردن توازن هورمون‌ها، بافت سینه دچار تورم شده و مجراهای شیری مسدود می‌شوند. انسداد مجراها عفونت را ایجاد می‌کند و این افراد معمولاً ترشحات سبزرنگ و غلیظی را مشاهده می‌کنند.

پاپیلومای سینه علت ترشحات نوک پستان

پایپلوماها توده‌هایی غیر سرطانی هستند که در غده‌های شیری و مجراهای شیر ایجاد می‌شوند. رایج‌ترین علت ایجاد شدن ترشحات نوک پستان، وجود این عارضه است. در بعضی از موارد ممکن است ترشحات حاصل از این عارضه بسیار غلیظ و خونی باشند.

بزرگ شدن مجرای شیر

این شایع ترین علت ترشح از نوک پستان است. دلیل آن به طور کامل مشخص نیست. هیچ درمانی برای این وضعیت وجود ندارد. خطر عفونت با بزرگ شدن کانال سینه به خصوص در زنان سیگاری افزایش می یابد.

عوارض مصرف برخی از داروها، علت ترشحات پستان

ترشحات هم از سینه ها و هم از مجاری متعدد شیر اغلب حاکی از یک بیماری سیستمیک است نه بیماری پستان. این وضعیت معمولاً دلایل هورمونی یا عوارض جانبی برخی از داروهای مورد استفاده را نشان می دهد. ترشح بیش از حد هورمون پرولاکتین از غده هیپوفیز در مغز باعث ترشحات از سینه ها و مجاری متعدد شیر می شود. برخی از داروهای مورد استفاده (برخی داروهای ضد بارداری، برخی داروهای ضد افسردگی، برخی داروهای فشار خون، برخی داروهای محافظ معده و داروهایی مانند آمفتامین، ماری جوانا) می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث ترشح دو طرفه از نوک پستان شوند.

اگزمای نوک پستان

اگزما عارضه ای است که در پوست نوک سینه بوجود می آید و باعث ترشحاتی ازسینه خواهد شد.

دلایل دیگر ترشحات نوک پستان

علت های مختلفی برای این عارضه وجود دارد که آشنایی با آن ها بسیار مهم است و می تواند از نگرانی افراد هنگام مشاهده ترشحات، کم کند. علاوه بر این دلایل، ممکن است ترشحات سینه به دلیل این موارد نیز ایجاد شوند:

  • مصرف قرص‌های کنترل بارداری
  • آسیب رسیدن به بافت سینه
  • تغییرات هورمونی در طول دوره‌ی قاعدگی
  • عارضه‌ی پرولاکتیمونا

ارتباط بین سرطان سینه و خروج ترشح از نوک سینه

همان‌طور که گفتیم معمولاً علت ایجاد شدن ترشحات نوک پستان‌ها، عارضه‌ها و تومورهای خوش‌خیم هستند. اما این احتمال وجود دارد که این ترشحات علامتی برای ابتلای فرد به سرطان سینه باشند. اگر علاوه بر ترشحات، وجود توده‌ای را در سینه‌هایتان احساس می‌کنید، لازم است حتماً برای انجام آزمایشات دقیق‌تر با پزشک مشورت کند. دو نوع از سرطان می‌توانند ایجاد کننده‌ی ترشحات باشند:

  • کارسینومای اینتراداکتال: این نوع سرطان درون غده‌ها و مجراهای شیری که در قسمت زیرین سینه قرار دارند، ایجاد می‌شود. یکی از شایع ترین سرطان های پستان در خانم ها است.
  • اختلال پاژه: این نوع سرطان بسیار نادر است و باعث ایجاد سلول‌های سرطانی در غده‌ها و سپس نوک پستان می‌شود. این عارضه باعث خونریزی نوک پستان و نواحی اطراف می‌شود. اختلال پاژه معمولاً همراه با یک نوع دیگر از سرطان سینه به وجود می‌آید.

درمان ترشحات نوک پستان

برای درمان ترشحات نوک پستان باید علت اصلی ایجاد شدن آن تشخیص داده شود. با تشخیص درست، اقداماتی مرتبط و متناسب با آن و درمان خاصی در نظر گرفته می شود. اگر توده‌های غیر سرطانی مانند تومورهای فیبروکیستیک سینه علت ایجاد شدن این نشانه باشند، معمولاً با عمل‌های جراحی این توده‌ها از بدن فرد خارج می‌شوند. در صورتی که ترشحات به علت وجود سرطان ایجاد شوند، باید با بررسی‌های دقیق‌تر نوع و مرحله‌ی پیشرفت سرطان پستان مشخص شود. بر اساس این اطلاعات بهترین برنامه‌ی درمانی ارائه شود.

اگر ترشحات به دلیل عفونت باشد، پزشک آنتی بیوتیک ها را برای درمان تجویز خواهد کرد.

اگر به پزشک متخصص جراح پستان دسترسی ندارید می توانید از طریق وب اپلیکیشن دایره سلامت سوالات و نتایج آزمایش های خود را برای پزشک فلوشیپ فوق‌تخصص پستان ارسال کنید و از آن ها مشورت بگیرید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید