دلایل ایجاد درد سینه و درمان آن

درد سینه چیست؟

درد سینه ‌یا پستان از جمله عارضه‌های متداولی است که شامل احساس دردی مبهم، سوزش، سنگینی، گرفتگی و آزردگی بافت سینه‌ها است. زمانی که این درد در طول دوران قاعدگی خانم‌ها برایشان ایجاد شود به آن درد دوره‌ای گفته می‌شود. این درد در قسمت بالا و در اطراف هر دو سینه ایجاد می شود. ممکن است درد به بازوها نیز کشیده شود یا فقط در یکی از سینه‌ها وجود داشته باشد. داشتن درد در ناحیه سینه می تواند باعث اضطراب زیادی شود اما درد در سینه به تنهایی نشانه سرطان سینه نیست. 

ماستالژی سینه

اکثر خانم ها در طول زندگی انواع دردهای سینه را تجربه خواهند کرد. درد سینه (breast pain) ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد و در بعضی موارد شش ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد.  این دردها در یک سینه یا هر دو سینه و همچنین دردهای مداوم یا گاه به گاه دیده می شود. به همین ترتیب، شدت درد می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. مستالژی را می توان به صورت حساسیت، ضربان دار، سوزش، درد سوزش یا سفتی در بافت سینه توصیف کرد.

نکاتی در مورد درد پستان

اگر به درد سینه ‌یا درد پستان دچار شده‌اید، بهتر است به این نکات توجه داشته باشید:

  • در بیشتر مواقع علت درد پستان، سرطان سینه نیست.
  • درد سینه‌ها قبل از دوران قاعدگی و در طول دوره‌ی ماهیانه شدت پیدا می‌کند.
  • گاهی تشخیص علت دقیق وجود این درد غیرممکن است.

در این نوشته این عارضه و علل و علائم آن را به شکلی دقیق بررسی می‌کنیم.

انواع درد پستان

انواع درد سینه

درد دوره ای

بیشتر درد های سینه از این نوع هستند و در طول دوره ی عادت ماهانه به وجود می آیند و در دهه 20 و 30 دیده می شوند. در هر دو سینه در هر دوره قاعدگی، روزهای قبل از شروع خونریزی قاعدگی احساس می شود. هنگامی که خونریزی قاعدگی شروع می شود، کاهش می یابد و از بین می رود. اغلب با تورم در ربع خارجی بیرونی سینه همراه است. این دردی است که به زیر بغل می رسد. ممکن است هر ماه تا یائسگی عود کند.

درد غیر دوره ای پستان

درد غیر دوره ای سینه ها نادر است و بر خلاف نوع دوره ای آن، با دوره های قاعدگی تغییر نمی کند. معمولا یک طرفه است و در یک ناحیه خاص رخ می دهد، نه کل سینه. علل آن عبارتند از ضربه به سینه، انعکاس دردهای روماتیسمی قفسه سینه یا گردن به سینه، آبسه در سینه، عفونت، کیست سینه. این نوع درد معمولا با سوزش و گرفتگی همراه است و تا مدتی طولانی ادامه‌دار است.

علت درد سینه

درد پستان در زنان در دوران بلوغ اغلب با تغییرات هورمونی در چرخه قاعدگی همراه است. اگر این درد در دختران قبل از بلوغ رخ دهد، دلیلی است که باید به پزشک اطفال گزارش دهید. دریابید که علل درد چیست و چه نوع دارویی آن را متمایز می کند. علت درد پستان بستگی به این دارد که آیا در یک مکان (معمولاً توسط کیست ایجاد می شود) یا در سراسر پستان (ناشی از تغییرات هورمونی، تغییرات فیبروکیستیک یا سینه های بزرگ) ایجاد می شود.

درد سینه نشانه چیست؟

درد پستان در زنان به دلایل زیادی ممکن است رخ دهد. اغلب تشخیص دقیق علت درد دشوار است. دلیل این امر این است که عوامل زیادی می توانند در شکل گیری درد نقش داشته باشند. عامل اولیه در ایجاد درد نوک پستان یا درد سینه هورمون های تولید مثل هستند.

درد سینه ناشی از عدم تعادل هورمونی 

یکی از متداول ترین دلایلی که باعث درد سینه می شود تغیرات هورمونی بدن است. معمولاً سه تا پنج روز قبل از شروع قاعدگی درد پستان آغاز می‌شود و بعد از شروع دوره ماهیانه از بین می‌رود. علت این درد بالا رفتن سطح استروژن و پروژسترون در دوره‌ی قبل از قاعدگی است. این هورمون‌ها باعث التهاب و درد سینه‌ها می‌شوند. اگر باردار شوید نیز احتمالاً در طول سه ماه اول بارداری در سینه‌های خود درد حس خواهید کرد. در این شرایط می تواند این گونه برداشت کرد درد سینه می تواند یکی از دلایل و نشانه های باردار بودن هم است. این درد خطری ندارد و خود به خود از بین می‌رود.

جراحت در ناحیه سینه و ماستالژی پستان

مانند هر قسمت دیگری از بدن، سینه‌ها نیز ممکن است به علت ضربه و حوادث مختلف دچار جراحت شوند. درد ممکن است حتی هفته‌ها بعد از حادثه شما را اذیت کند و زیر نظر پزشک می توانید با مسکن کنترل کنید. زنانی که تحت عمل جراحی کوچک کردن یا بزرگ کردن سینه قرار گرفته‌اند، حتی پس از بهبودی برش‌ها، اغلب از این علائم شکایت دارند.

اگر درد شدت گرفت یا این علائم را حس کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • التهاب شدید
  • توده‌ای در بافت سینه
  • قرمزی و گرم شدن سینه‌ها
  • کبودی که از بین نمی‌رود

درد قفسه سینه

ممکن است علت احساس درد در سینه‌هایتان در واقع به خاطر قفسه سینه‌تان باشد. علل رایج درد قفسه سینه شامل این موارد است:

  • گرفتگی عضله
  • عفونت در اطراف دنده‌ها
  • ضربه
  • مشکلات استخوانی (شکستگی و در رفتن)
  • مشکلات قلبی و گرفتگی رگ های آن
  • اضطراب و وحشت

درد سینه در دوران شیردهی

شیر دادن به نوزاد می‌تواند درد سینه را ایجاد کرده یا شدت آن را افزایش دهد و بیشتر در اوایل دوران شیردهی اتفاق می افتد. در این مواقع بیشتر افراد درد در قسمت سر پستان‌ها را گزارش می‌کنند. اگر در حین شیر دادن درد احساس می‌کنید بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. گاهی اوقات به دلیل عدم آگاهی مادران از شیوه صحیح شیر دادن، ممکن است درد ایجاد شود. معمولاً پزشکان می‌توانند مشکل را ردیابی کرده و به شما کمک کنند شیردهی خود را نیز به خوبی انجام دهید.

فشار، علت درد سینه

گاهی خانم‌ها با پوشیدن لباس تنگ یا ضربه دیدن قفسه سینه پس از مدتی در قسمت پستان احساس درد می‌کنند و نگران می‌شوند. این دردی طبیعی می باشد و به مبتلا شدن شما به بیماری خاصی ارتباط ندارد اما باید به دنبال رفع مشکل باشید.

درد سینه ناشی از عفونت سینه

ممکن است خانم‌ها (مخصوصاً خانم‌هایی که شیردهی انجام می‌دهند) دچار عفونت پستان شوند. اگر به عفونت دچار باشید احتمالاً علائمی مانند تب، درد، قرمزی و التهاب یکی از سینه‌ها یا هر دوی آن‌ها را تجربه می‌کنید. عفونت سینه در دوران غیرشیردهی بیشتر برای خانم هایی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا عمل لامپکتومی با پرتودرمانی انجام داده اند. عفونت سینه غیرشیردهی در زنانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی ضعیفی دارند که از میان آن‌ها می‌توان به زنانی که لامپکتومی همراه با پرتودرمانی را تجربه کرده‌اند و همچنین، زنان مبتلا به دیابت اشاره کرد. برخی از علائم شبه عفونت، نشانه‌ای از سرطان التهابی سینه است اما این مسئله بسیار نادر است. معمولاً برای مقابله با عفونت سینه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها ضرورت دارد.

درد پستان به علت وجود کیست

اگر وجود یک توده را در سینه‌تان احساس می‌کنید، احتمالاً مبتلا به کیست سینه شده‌اید. کیست‌ها توده‌هایی حاوی مایع هستند که ممکن است در بافت سینه ‌ایجاد شوند. این توده‌ها خطری ندارند و معمولاً بدون نیاز به درمان و به شکل خودبه خود از بین می‌روند. اما مهم است که در صورت وجود این کیست‌ها با پزشک مشورت کنید. برای تشخیص نوع کیست، احتمالاً پزشکتان ماموگرافی، سونوگرافی یا نمونه‌برداری را تجویز می‌کند.

درد سینه در دوران قاعدگی و بارداری

بسیاری از خانم‌ها در زمان بارداری و قاعدگی دردهایی در پستان خود حس می‌کنند که این دردها جزو دردهای طبیعی‌ می باشد و برای شما مشکل‌ساز نمی باشند و به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شوند. بعضی از خانم ها هم در این دوران دردی احساس نمی کنند و بستگی به ساختار هورمونی آن ها دارد. بیشتر زنان در سه ماه اول بارداری درد را در ناحیه پستان ها تجربه می کنند.

عوارض ایمپلنت سینه

ممکن است خانم‌ها پس از انجام عمل‌های زیبایی سینه، در این ناحیه دچار درد شوند. اگر بافت اطراف ایمپلنت سینه بیش از اندازه رشد کند، می‌تواند به ایمپلنت فشار آورده و درد ایجاد نماید. درد همچنین می‌تواند علامتی برای پاره شدن یا آسیب دیدن ایمپلنت سینه یا همان عمل کاشت سینه باشد. بنابراین لازم است درباره درد با پزشکتان مشورت کنید تا اقدامات لازم سریع تر انجام شود.

سرطان سینه

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشدکه سرطان سینه درد دارد. معمولاً درد علامت ابتلای فرد به سرطان سینه نیست، اما باید جزو دلایل احتمالی در نظر گرفته شود. درد، نشانه‌ی سرطان سینه التهابی (یکی از انواع نادر سرطان سینه) در نظر گرفته می‌شود. علائم این سرطان به شکل آنی ظاهر می‌شوند و به سرعت شدت پیدا می‌کنند. ممکن است سرطان سینه التهابی باعث شوند ورم، درد و قرمزی در بافت سینه‌ها به وجود بیاید. همچنین ممکن است پوست سینه ضخیم و دانه دانه شود. در صورت مشاهده این علائم ضروری است در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید. بیشتر خانم‌ها زمانی که درد در پستان خود احساس می کنند، اولین تصورشان این است که به سرطان مبتلا شده اند، نگران و مضطرب می شوند. اما این تصور کاملا اشتباه و برعکس می باشد، بسیاری از دردها هیچ گونه ارتباطی به سرطان پستان ندارد.

توده ها در بافت پستان

علت دیگری که برای درد سینه وجود دارد، ایجاد شدن نکروز چربی در بافت سینه‌ها است. در این مواقع بافت چربی سینه‌ها دچار آسیب می‌شود. نکروز چربی نیز ممکن است باعث به وجود آمدن توده‌های خوش‌خیم و غیر خطرناک در بافت سینه شود. توده‌ی دیگر غیر سرطانی که می‌تواند درد ایجاد کند، فیبروآدنوما است. البته ایجاد این توده‌ها در مردان به ندرت اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است که سرطان سینه نیز ممکن است در آقایان درد ایجاد کند. بنابراین در صورت احساس کردن درد در ناحیه پستان بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اضطراب و دردهای عصبی

استرس یکی از دلایلی است که می تواند زمینه ساز بروز مشکلات جسمانی شود. درد در بافت پستان اگر علت هایی که در بالا به آن ها اشاره شده است را نداشته باشند، نشان دهنده فشارهای روانی می باشد. دوری از استرس و نگرانی بسیاری از مشکلات و دردها را حل می کند.

استفاده نامناسب از سینه بندها

 یکی از شایع ترین علل درد قفسه سینه استفاده از لباس های زیر نامناسب است. اگر وزن کم کرده یا اضافه کرده باشید، سینه بند ممکن است دیگر مناسب شما نباشد. خانم ها باید توجه داشته باشند که سینه بندها به بافت سینه فشار وارد نکنند.

مصرف برخی از داروها

استفاده از داروهایی مانند: داروهای افسردگی، داروهای ناباروری و پیشگیری از بارداری می تواند باعث درد در ناحیه پستان شوند.

دلایل درد پستان در مردان

به شکل معمول خانم‌ها درد پستان را بیشتر از آقایان تجربه می‌کنند اما ممکن است این درد در مردان نیز وجود داشته باشد. یکی از رایج‌ترین علل درد گرفتن پستان‌ها در مرد ها وجود عارضه‌ای به نام ژنیکوماستی است. این عارضه باعث رشد غیرعادی سینه‌ای آقایان می‌شود و ممکن است درد نیز ایجاد کند. در بیشتر مواقع علت ژنیکوماستی عدم تعادل هورمونی است. در بدن آقایان مبتلا به این اختلال سطح استروژن بالا می‌رود و تستوسترون کم می‌شود. چاقی خطر مبتلا شدن افراد به این عارضه را افزایش می‌دهد.
علاوه بر این، احتمال دارد علت اصلی درد وجود کیست در بافت سینه‌ها باشد. گرفتگی عضلانی نیز ممکن است باعث شود درد در ناحیه سینه‌ی آقایان به وجود بیاید. معمولاً درد ناشی از گرفتگی عضلات زمانی ایجاد می‌شود که فرد ورزش و فعالیت‌های بدنی سنگین انجام می‌دهد.

 درد سینه و درمان آن | ماستالژی

                                دردهای سینه در بانوان | درمان درد سینه

درمان درد پستان

در بیشتر مواقع می‌توان درد سینه را با پوشیدن لباس مناسب کاهش داد. ممکن است درد پستان ها به شکل دوره‌ای ظاهر شود یا فقط در یکی از سینه‌ها حس شود. به طور کلی پزشک برای کاهش درد پستان‌ها سعی می‌کند علل زیربنایی را تشخیص داده و در رفع آن بکوشد. چه زمانی نیاز است به پزشک مراجعه کنیم؟
در این شرایط بهتر است با پزشک مشورت نمایید:

  • شکل و اندازه‌ی یکی از سینه‌ها یا هردوی آن‌ها تغییر کرده است.
  • ترشحات غیرعادی از سر پستان‌ها خارج می‌شود.
  • در قسمت سر پستان جوش هایی ایجاد شده است.
  • در پوست سینه‌ها فرو رفتگی ایجاد شده است.
  • در زیر بغلتان توده یا التهاباتی را مشاهده می‌کنید.
  • در شکل سر پستان‌هایتان تغییری ایجاد شده است.
  • بافت سینه‌ها ضخامت پیدا کرده است.
  • در حین ورزش از سوتین ورزشی استفاده کنید

درمان خانگی درد سینه

چند درمان خانگی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. استفاده از روغن گل مغربی یکی از آن هاست. این روغن می تواند به کاهش میزان اسیدهای چرب در سینه کمک کند، که می تواند به از بین بردن درد کمک کند. ماساژ دادن روغن روی سینه ها می تواند کمک کننده باشد. همچنین می توانید از پزشک خود بخواهید که مکمل ویتامین E برای شما تجویز کند. 

تشخیص علت درد سینه‌ها

مراجعه به پزشک می‌تواند علت درد سینه را مشخص کند. اگر در نزدیک دوره ماهیانه باشید احتمالاً پزشک تلاش می‌کند متوجه شود که آیا درد سینه‌ها به دلیل هورمون‌هاست یا خیر. دردهای پایدار و طولانی می تواند خطرناک باشد و حتما لازم است به پزشک مراجعه کنید. احتمالاً پزشک از شما درباره این موارد سوال خواهد پرسید:

  • چقدر کافئین مصرف می‌کنید؟
  • درد دقیقاً در کدام قسمت سینه موجود است؟
  • آیا هر دو سینه درد می‌کند یا درد فقط در یکی از سینه‌ها حس می‌شود؟
  • آیا سیگار مصرف می‌کنید؟
  • آیا ممکن است باردار باشید؟
  • آیا علائم دیگری مانند ترشحات سر پستان را تجربه کرده‌اید؟

اقدامات تشخیص علل درد پستان

همچنین پزشک احتمالاً کارکرد قلب و ریه‌هایتان را بررسی می‌کند تا دیگر احتمالات را رد کند. همچنین امکان دارد پزشک آزمایشات مختلفی را برای شما در نظر بگیرد. احتمال وجود توده در سینه‌ها، گردن و زیر بغل بررسی می‌شود و در نظر گرفته می‌شود که آیا توده‌های موجود دردناک و ملتهب هستند یا خیر. آزمایش‌های احتمالی مفید برای مشخص کردن علت این عارضه شامل این موارد هستند:

  • ماموگرافی
  • سونوگرافی
  • بیوپسی (نمونه‌برداری)

بیوپسی پستان


اگر در طول معاینات تصویربرداری، پزشک یک توده پستان یا سایر ناهنجاری های مشکوک را شناسایی کند، ممکن است برای تشخیص تایید شده بیوپسی را توصیه کند. در طول نمونه برداری، رادیولوژیست شما نمونه کوچکی از بافت پستان را از ناحیه مشکوک می گیرد و آن را برای تجزیه و تحلیل پاتولوژیک می فرستد.

خودآزمایی سینه و تشخیص درد سینه

بعد از آشنایی با انواع دردهای پستان بهترین راه برای آشنا شدن با وضعیت پستان انجام خودآزمایی است. بهتر است به صورت ماهانه و چند روز بعد از پریود شدن این کار را انجام دهید. خودآزمایی به شما کمک می کند تا بعد از یک الی دو ماه وضعیت کلی پستان را بدانید و حالت طبیعی آن را درک کنید. اگر در ماه‌های بعدی تغییری حس کردید، می توانید پیگیر باشید. ممکن است احساس کنید توده‌هایی که در پستان هستند دارند بزرگ می شوند. همچنین درد آن بیشتر شده یا ترشحی از پستان دارید باید سریع با پزشک مشورت داشته باشید. 

                               علت درد سینه چیست؟

علت درد سینه چیست

توصیه‌هایی برای کاهش دادن درد سینه

مراجعه به پزشک می‌تواند احتمالات مرتبط با سرطان سینه را کاهش دهد اما با این وجود درد سینه حتی در صورت خطرناک نبودن می‌تواند برای افراد آزاردهنده باشد. به همین علت راهکارهای مختلفی برای کاهش درد سینه‌ها توصیه می‌شود. رژیم کم‌چرب و با فیبر بالا داشته باشید:

  1. مصرف زیاد اسیدهای چرب می‌تواند درد سینه را افزایش دهد. همچنین به طور کلی داشتن تغذیه مناسب به شما کمک می‌کند سالم‌تر بمانید.
  2. مصرف کافئین را کنترل کنید: تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف کمتر کافئین می‌تواند درد سینه‌ها را کم کند.
  3. ویتامین‌های B6 و E را فراموش نکنید: هردوی این ویتامین‌ها با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کرده و درد را التیام می‌دهند.
  4. آزمایش ماموگرافی را حداقل یک هفته بعد از دوره‌ی ماهیانه انجام دهید: قبل از قاعدگی و در طول دوره قاعدگی سینه‌ها حساس‌تر می‌شوند.
  5. مصرف نمک را کنترل کنید: نمک باعث می‌شود بافت ها مایعات بیشتری جذب کرده و موجب التهاب بدن می‌شود.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که درد در ناحیه پستان بیشتر از دو هفته طول می‌کشد یا در قسمت مشخصی از سینه احساس می‌شود.

علت سوزن سوزن شدن سینه

بیماران می توانند دردی را که در سینه خود تجربه می کنند به طرق مختلف توصیف کنند. یکی از آنها درد سوزن سوزن است که معمولاً از سیستم اسکلتی عضلانی سرچشمه می گیرد و به دلیل روابط همسایگی منطقه به عنوان درد سینه تلقی می شود.

اگر به پزشک متخصص جراح پستان دسترسی ندارید می توانید از طریق وب اپلیکیشن دایره سلامت سوالات و نتایج آزمایش های خود را برای پزشک فلوشیپ فوق‌تخصص پستان ارسال کنید و از آن ها مشورت بگیرید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید