بیماری های خوش خیم پستان

بیماری های خوش خیم یا غیر سرطانی، همان توده های غیر طبیعی و تغییرات دیگری هستند که در بافت سینه ایجاد می شوند و همه آن ها سرطانی نیستند.
ممکن است با احساس توده پستان (breast lump) به این فکر کنید که دچار سرطان شده اید اما همه بیماری‌های پستان منجر به سرطان نمی‌شوند. درد های پستان به دو قسمت دوره ای و غیر آن تقسیم می شوند، پس بهتر است ترس را کنار بگذارید و با پزشک مورد نظر درباره درد و توده‌ای که در پستان حس می کنید مشورت کنید. چون در صورتی که مشورت با پزشک متخصص را به تاخیر بیاندازید ممکن است که بیماری سخت شود و درمان آن مشکل و زمان‌ بر باشد و یا بی‌توجهی به آن شما را دچار سرطان پستان کند. در این مقاله ویژگی توده های خوش خیم پستان و علائم و نشانه های آن‌ها توضیح داده شده است.

انواع توده های خوش خیم پستان

کیست های ساده پستان

از شایع ترین بیماری های خوش خیم پستان هستند، که شیوع آن در خانم‌های جوان بیشتر است و نوع آن ها با هم متفاوت است: منفرد و چندگانه. کیست پستان به مانند کیسه‌ای است که از مایع پر شده باشد. در صورتی که شما احساس درد داشته باشید و کیست اذیت کننده باشد پزشک با یک سوزن باریک و بلند مایع درون کیست را تخلیه می‌کند و اگر این توده های قابل لمس علی رغم تخلیه توسط سوزن، مجدد ایجاد شوند با روشی دیگری بنام ماموتومی این کیست ها را خارج می‌ کنند.


فیبروادنوم
توده خوش خیم پستان

این توده‌ها سفت و محکم هستند و در اندازه‌های مختلف در پستان حس می‌شوند. در صورتی که اندازه آنها خیلی بزرگ باشند پزشک مربوطه ابتدا نمونه‌برداری لازم را انجام می‌دهد و بعد با یک عمل جراحی ساده این توده‌ ها را از پستان خارج می‌کند. اگر شما یک توده فیبروآدنوم در اندازه یک سانتی متر داشته باشید، پزشک به شما دارو مورد نظر را می‌دهد و با ویزیت‌های دوره‌ای شما را کنترل می‌کند تا اگر تغییرات خاصی مشاهده شد دید مسیر درمان شما نیز تغیر کند. اگر این توده ها رشد کنند و به اندازه‌ای بیش از سه سانتی‌متر برسند، با جراحی آن ها را خارج می‌کنند.


پستان فیبروکیستیک، توده خوش خیم پستان

نوع دیگری از بیماری های خوش خیم پستان، فیبروکیستیک است. این بیماری بعد از یائسگی کامل رفع می‌شود، اما چون درمان آن زمان بر است باعث نگرانی افراد می شود. در بسیاری از خانم ها با وجود داشتن این بیماری، هیچ علائمی نداردند و متوجه نخواهند شد. توده‌ها معمولا باعث درد می‌شوند و فرد مبتلا شده را اذیت می‌کنند، به همین منظور باید زیر نظر پزشک متخصص بود. درد در پستان، فیبروکیستیک را می‌ توان با مصرف قرص های مسکن برطرف کرد. اما در هنگامی که دارو‌های مسکن کمکی به درمان ما نمی کنند و درد شدید باشد با اقدامات پیشرفته تری که با تشخیص پزشک می باشد بیماری کنترل می‌شود.

نکروز چربی، توده خوش خیم پستان

نکروز چربی یک وضعیت خوش‌خیم (غیر سرطانی) پستان است که زمانی اتفاق می‌افتد که ناحیه‌ای از بافت چربی پستان آسیب ببیند، معمولاً در نتیجه آسیب به سینه. همچنین ممکن است پس از جراحی سینه یا پرتودرمانی رخ دهد. نکروز چربی در زنانی که سینه‌های بسیار بزرگ دارند، شایع‌تر است. همانطور که بدن بافت آسیب دیده سینه را ترمیم می کند، اغلب با بافت اسکار دست نخورده جایگزین می شود. با این حال، برخی از سلول های چربی ممکن است واکنش متفاوتی به آسیب نشان دهند. سلول های چربی به جای تشکیل بافت اسکار، می میرند و محتویات خود را آزاد می کنند. 

لیپوم

لیپوم یک تومور خوش خیم است که از بافت چربی در سینه ایجاد می شود. این ضخیم شدن بافت های اطراف را هل می دهد، اما سلول های سالم را تحت تاثیر قرار نمی دهد. لیپوم می تواند در هر جایی از بدن از جمله سینه ها ایجاد شود. گره های بافت چربی همیشه خوش خیم هستند، معمولاً در لمس نرم هستند و به راحتی در ارتباط با بقیه بافت سینه متحرک هستند. نیازی به جراحی نیست، لیپوم خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد.

پاپیلوم های داخل مجرایی

پاپیلوم های داخل مجرای تومورهای خوش خیم غده پستانی هستند که در داخل غده رشد می کنند و با ظاهر تشکیلات (پاپیلوم) متشکل از پاپیلاهای بافت همبند حاوی عروق مشخص می شوند. این توده های داخل مجرایی می توانند منفرد یا متعدد باشند.

آدنوز اسکلروز تومورهای خوش خیم سینه

آدنوز اسکلروزان یک بیماری خوش خیم پستان است که می تواند در نتیجه روند طبیعی پیری ایجاد شود. سینه ها از لوبول ها (غدد تولید کننده شیر) و مجاری ( لوله هایی که شیر را به نوک پستان می رسانند ) تشکیل شده است. توسط بافت های غده ای، فیبری و چربی احاطه شده اند. آدنوز اسکلروزان رشد بافت اضافی در لوبول های سینه است.

عفونت سینه

عفونت ممکن است به علت به وجودآمدن توده‌های التهابی در سینه مانند ماستیت سینه شوند. در بیشتر مواقع عفونت های بافت پستان در زنان شیرده اتفاق میافتدو برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز می شود. بهتر است مادران شیرده برای پیشگیری از عفونت نحوه صحیح شیر دادن را یاد بگیرند.

گالاکتوسل

این نوع بیماری بیشتر بعد از اتمام دوران شیردهی اتفاق می افتد که مقداری از شیر درون مجرا باقی می ماند و باعث انسداد و در نتیجه گالاکتوسل می شود.

اکتازی مجرای پستانی (گشاد شدن)

مجرای بزرگ شدن مجاری شیر در زیر نوک پستان است. این در نتیجه افزایش ترشح در کانال در نتیجه پاسخ به تغییرات منظم در سطح استروژن و پروژسترون رخ می دهد. معمولا در زنانی که زایمان کرده اند و سابقه شیردهی دارند دیده می شود. با نرخ تقریبی 23 درصد در جایگاه دوم قرار دارد. رنگ ترشحات متفاوت (سبز، زرد، سفید، قهوه ای، سبز-سیاه)، دو طرفه و خودکفا است. خوش خیم است و ارتباط آن با سرطان نشان داده نشده است.

کیست های روغنی

کیست های روغنی سینه کیسه هایی پر از مایع هستند که می توانند صاف و کرکی به نظر برسند. آنها معمولاً در معاینه پستان یافت می شوند و می توانند در ماموگرافی، سونوگرافی یا ام آر آی سینه مشاهده شوند. به دلیل تجزیه بافت چربی، اغلب پس از جراحی سینه ایجاد می شوند. آنها کیست روغنی نامیده می شوند زیرا حاوی شکل مایع چربی بدن هستند. 

علائم و نشانه های بیماری های خوش خیم پستان

انواع مختلفی از بیماری های خوش خیم پستان علائم مختلفی دارند:

  • درد و تورم سینه
  • وجود توده که از روی پوست و یا نوک سینه احساس می شود
  • ناراحتی پوستی
  • قرمز شدن نوک سینه و یا پوست سینه
  • احساس درد در نوک سینه
  • ترشح از نوک سینه

مواردی که در بالا به آن ها اشاره شده است، از نشانه های این توده‌ها هستند. بعضی از این علائم با بیماری سرطان پستان، مشترک هستند. تشخیص این عارضه از سرطان پستان با استفاده از آزمایش های تصویری بر عهده پزشک است. مراجعه به پزشک برای اطمینان خاطر و در صورت وجود بیماری خطرناک تر درمان سریع تر توصیه می شود و در نتیجه تاثیرگذارتر خواهد بود. این نوع بیماری ها علائم بدخیمی مانند: بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل، گود افتادن و غیره را ندارند.

تشخیص بیماری های خوش خیم پستان

اگر زنان متوجه تغییراتی در سینه‌ها شوند یا این تغییرات توسط پزشک تشخیص داده شود، بسیاری از افراد مبتلا و بستگان آنها بسیار نگران می‌شوند. بیماری های خوش خیم بافت پستان به طور قابل توجهی بیشتر از بدخیم ها رخ می دهد. نگران این موضوع نباشید که چرا دکتر روش‌هایی را انتخاب می‌کند که افراد مبتلا به سرطان انجام می‌دهند. دلیل به کار بردن این روش ها این است که پزشک باید از خوش خیم بودن توده اطمینان حاصل کند.

انواع روش های تشخیص توده خوش خیم پستان


وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید روش‌های زیر را انجام می دهد:

  • معاینه پستان و بررسی سوابق پزشکی و خانوادگی.
  • تست های تصویربرداری از جمله ماموگرافی، اولتراسوند و MRI که تصاویری از داخل بافت پستان را نشان می دهد.
  • بررسی ترشح نوک پستان که مشخص شود شما ترشح خونی دارید یا نه و آیا سلول‌های غیر طبیعی در این ترشحات وجود دارد یا نه.
  • بیوپسی یا همان نمونه برداری از بافت و توده برای بررسی بیشتر زیر میکروسکوپ.

بیماری های خوش خیم پستان

سرطان سینه خوش خیم | توده خوش خیم پستان | توده های خوش خیم سرطانی

درمان بیماری های خوش خیم پستان

بیشتر بیماری های خوش خیم سینه نیازی به درمان خاصی ندارند و از بین می روند. البته که درمان این نوع بیماری ها نسبت به بیماری های بدخیم راحت تر است. معمولا خانم های مبتلا به بیماری های خوش خیم پستان باید دقت بیشتری داشته باشند. مراقبت های لازم را داشته باشند چون احتمال بروز سرطان در آن ها بیشتر است. آن ها باید سالانه نسبت به انجام ماموگرافی و یا معاینات بالینی اقدام کنند. خانم هایی که کیست، فیبروآدنوم و یا توده‌های دیگری دارند، بهتراست که تحت نظر پزشک فوق‌تخصص پستان باشند.

درمان توده خوش خیم سینه

یکی از مراحل ابتدایی تشخیص و درمان توده های پستانی خودآزمایی سینه توسط خود فرد بعد از دوره عادت ماهیانه است. برای درمان بیماری های خوش خیم مصرف داروهای هورمونی آنتی استروژن تجویز می شود. این داروها باعث می شوند سطح استروژن در بدن کاهش یابد و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان پستان به حداقل می رسد.

جراحی توده های خوش خیم پستان

اگر پزشک معالج توده را از نوع پیش سرطانی تشخیص دهد، جراحی برای برداشتن توده ازسینه که احتمال بدخیم شدن در آینده وجود دارد، انجام می شود. لامپکتومی عمل جراحی برای خارج کردن توده های پستان است که بیشتر برای خارج کردن غدد سرطانی به کار می‌روند.

اگر به پزشک متخصص جراح پستان دسترسی ندارید می توانید از طریق وب اپلیکیشن دایره سلامت سوالات و نتایج آزمایش های خود را برای پزشک فلوشیپ فوق‌تخصص پستان ارسال کنید و از آن ها مشورت بگیرید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید