انواع پروتز سینه و مدل های مختلف آن

آشنایی با انواع پروتز سینه

پروتز سینه امروزه عبارتی نا آشنا نیست. اکثر مردم می‌دانند به قرار دادن بافتی در سینه ها برای بزرگ و خوش فرم کردن آن ها عمل پروتز سینه می‌گویند. اما آیا با انواع آن آشنایی دارید؟ پروتز سینه از نظر شکل و محتوای داخلی انواع مختلفی دارند. بر اساس شکل به دو دسته‌ی پروتز گرد یا round و پروتز اشکی تقسیم می‌شوند. و بر اساس محتوای داخلی دو نوع پروتزهای سیلیکونی و فیزیولوژیکی موجود هستند. در این مقاله انواع پروتز سینه (Breast prostheses) و مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها را تشریح می‌کنیم و نکات و موارد جالبی را در خصوص این عمل پرطرفدار عنوان می‌کنیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

انواع پروتز سینه براساس شکل ظاهری

پروتزهای سینه از نظر شکل ظاهری انواع مختلفی دارند و بر اساس شکل و فرمی که پس از جراحی به سینه می‌دهند به دو دسته تقسیم می‌شوند. بنابراین شما می‎‌توانید شکل نهایی سینه ها را از این طریق تعیین کنید. در این مورد دقت کنید که دو ایمپلنت با حجم یکسان و شکل های متفاوت، در نهایت باعث می‌شوند نتایج متفاوتی به دست بیاید. این موضوع بیانگر این است که شکل ظاهری ایمپلنت موضوع بسیار مهمی است و باید در تصمیم گیری دقت کنید تا انتخاب درستی داشته باشید و پس از عمل از ظاهر خود راضی باشید.

1. پروتز پستان گرد(round)

این نوع از ایمپلنت‌ها، طرفداران زیادی دارند و سینه‌ای گرد با فرمی صاف‌تر و جوان‌تر ایجاد می‌کنند. آنها به قفسه سینه ظاهری با استحکام بیشتر در می دهند و گردن را برجسته تر نشان می‌دهند. که همین مورد می‌تواند توضیح دهد چرا پروتزهای گرد محبوبیت زیادی دارند. پزشکان این نوع از ایمپلنت ها را معمولاً پشت عضله سینه قرار می دهند. یکی از مزایای آن این است که در صورت چرخش ایمپلنت سینه (چیزی که بسیار نادر است) سینه به دلیل گرد بودن تغییر شکل پیدا نمی‌کند و در این خصوص مشکلی برای شما ایجاد نمی‌شود و لازم نیست نگران باشید.

2.پروتز سینه اشکی

ایمپلنت های اشکی به شکل قطره هستند. یعنی دارای یک قطب پایین با برآمدگی و حجم بیشتر اند. این ویژگی باعث می شود قفسه سینه در قسمت بالایی کوچک و در قسمت پایینی حجیم تر و بزرگ تر دیده شود. بسیار نادر است که ایمپلنت تکان بخورد یا بچرخد (روی خود بچرخد) اما چنانچه این اتفاق بیفتد تغییر آشکاری در شکل سینه ایجاد می‌شود که ممکن است نیاز به دخالت پزشکان داشته باشد تا دوباره ایمپلنت را به حالت اصلی خود بازگردانند. در بیمارانی که سینه‌های جدا شده دارند یا جناغ گردن آن‌ها به سمت جلو کشیده می‌شود، این نوع پروتز سینه ممکن است نتیجه رضایت‌بخشی نداشته باشد. این نوع پروتز سینه معمولاً در وضعیت پرپکتورال یعنی جلوی عضله قرار می گیرد.

انواع پروتز پستان از لحاظ برجستگی

بیشتر افرادی که اقدام به کاشت پروتز در سینه می‌کنند به دنبال افزایش سایز سینه یا اصلاح فرم و برجسته کردن آن‌ها هستند. گاهی نیز بیمارانی که سینه های خود را تخلیه کرده اند، از این طریق به دنبال به دست آوردن زیبایی گذشته خود می‌باشند. پروتزهای سینه از لحاظ برجستگی و فرمی که پس از جراحی به سینه ها می‌دهند، به سه گروه تقسیم می‌شوند. خود بیماران با مشورت پزشک در این خصوص تصمیم می‌گیرند که با توجه به فاکتورهایی مانند شکل بدن بیمار، شکل قفسه سینه، زندگی روزمره بیمار، وزن و… کدام یک از این پروتزها مناسب تر خواهد بود. در ادامه انواع پروتز پستان از لحاظ برجستگی را بررسی می‌کنیم.

1. پروتز با برجستگی کم (Low Profile)

پزشک ابتدا با معاینه فیزیکی پروتزهای مناسب برای هر فرد را مشخص می‌کند. اندازه سینه جدید مطابق با ابعاد بدن تعیین می‌شود. پزشک در انتخاب پروتز سینه، به اندازه بدن، عرض قفسه سینه و انتظار فرد دقت می‌کند. ایمپلنت های low profit برجستگی زیادی به بالاتنه نمی‌دهند و صرفا جهت اصلاح فرم سینه های خیلی کوچک یا تخلیه شده مورد استفاده بیماران قرار می‌گیرند.

2. پروتز با برجستگی متوسط (Moderate profile)

امروزه بزرگ کردن سینه با ایمپلنت سینه تنها به معنای افزایش حجم سینه یا بزرگ کردن آن‌ها نیست بلکه به معنای تغییر شکل و فرم دادن به سینه مطابق با تناسب بدن است. نکته مهم این است که پروتزی را انتخاب کنید که ظاهر زیبایی داشته باشد و مناسب ترین اندازه برای شما باشد. پروتزهایی وجود دارند که به سینه ها برجستگی متوسطی می‌دهند. یعنی ظاهر سینه نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ است. خود بیماران با مشورت پزشک متخصص زیبایی نوع پروتزها را انتخاب می‌کنند.

3. پروتز با برجستگی زیاد (High Profile)

یکی از بیماران می‌گوید: «هدفم از انجام جراحی پروتز کاشت سینه اصلاح فرم سینه ها و همچنین افزایش سایز آن‌ها هستند. به همین دلیل انتخابم پروتز با برجستگی زیاد یا high profile بود. با مشورت پزشکم این تصمیم را گرفتم و خوشبختانه از نتیجه راضی هستم.» مراجعین این چنینی پروتزهایی با برجستگی زیاد را انتخاب می‌کنند. شما نیز در این مورد باید حتما با پزشک خود صحبت کنید تا ایشان از لحاظ فرم قفسه و روتین زندگی روزانه، شما را بررسی کند. زیرا واجب است که قفسه سینه بیمار بتواند خود را با پروتزهایی با برجستگی زیاد هماهنگ کند.

انواع مدل پروتز سینه از نظر جنس

پروتز آب نمکی

پروتزهای آب نمکی از آب نمک استریل پرشده است و شکل آن دایره ای است. از مزایای پروتزهای آب نمکی جداره ی سیلیکونی است و در صورت پاره شدن، مایع درون آن جذب بدن می شود. مایع موجود در پروتز، در بدن نیز وجود دارد پس عوارضی ندارد. این نوع از پروتزها معمولاً خالی در سینه قرار می گیرند و وقتی در جای خود قرار می گیرند پر می شوند.

پروتز سیلیکونی

پروتزهای سیلیکونی سبک از نوع متفاوتی از سیلیکون طبی ساخته شده اند که 25 تا 30 درصد سبک تر از پروتزهای استاندارد هستند. درون آن ها با ژل چسبنده پر می کنند که در صورت پارگی محتویات جذب بدن نمی شود. این مدل از پروتزها برای افراد زیر 22 سال توصیه نمی شود.

جنس پروتز سینه آب نمکی بهتر است یا سیلیکونی؟

پروتزهای سیلیکونی نسبت به پروتزهای آب نمکی طبیعی‌تر، نرم‌تر و گران‌تر هستند.

انتخاب بهترین مدل پروتز سینه

امروزه بسیاری از بانوان به دنبال افزایش سایز سینه ها هستند و روش های سنتی یا خانگی نیز در این مورد چندان موفق نیستند. به همین منظور بسیاری به کاشت پروتز سینه روی می‌آورند. اگر شما نیز به دنبال تغییر یا افزایشی در سایز سینه های خود هستید و می‌خواهید با پروتز این کار را انجام دهید، لازم است در موارد زیادی با پزشک خود مشورت کنید. یکی از این موارد انتخاب بهترین مدل پروتز سینه است. باید دقت کنید چه مدلی مناسب قفسه سینه شما است و استفاده از آن با برنامه روتین روزانه ایی دارید، مشکلی برایتان ایجاد نکند. در ادامه شما را برای انتخاب بهترین مدل پروتز سینه راهنمایی می‌کنیم.

نکات مربوط به انتخاب انواع مدل پروتز سینه

  • پروتزهایی که از مارک معتبر هستند را انتخاب کنید
  • به کیفیت پروتزها دقت کنید
  • پروتزها باید دارای ضمانت باشند
  • پروتزهای آب نمکی نیز مورد مناسبی هستند زیرا به بدن آسیبی نمی‌رسانند و در صورت پاره شدن نیز جذب بدن بدن می‌شوند بدون اینکه در بدن اختلالی ایجاد کنند

پروتز خارجی سینه

خانم هایی که به دلایل مختلفی مانند: سرطان سینه مجبور به برداشتن سینه خود می شوند، از این نوع پروتزها می توانند استفاده کنند. این نوع پروتز زیر لباس قرار می گیرد و شبیه سینه مصنوعی عمل می کند.

آیا پروتز سینه احتمال پارگی دارد ؟

پروتزها مقاوت بالایی دارند و احتمال پاره شدن آن‌ها بسیار کم است. در صورتی که ضربه محکمی به قفسه سینه وارد شود، مانند: تصادف ممکن است پاره شوند.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید