روش های تشخیص و درمان کیست سینه

درمان کیست سینه به طور کلی به دو روش ساکشن با سوزن های نازک و یا جراحی انجام می‌شود. اگر بیمار در سینه خود احساس درد کند و یا در مواردی توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود با جراحی کیست را می‌توان خارج کرد. در این مقاله سعی کرده ایم تا به طور کامل این روش ها را شرح دهیم و نکاتی را در رابطه با درمان کیست سینه (breast cyst treatment) و روش‌های پیشگیری از آن برای شما رائه دهیم. تا پایان مطالب با ما همراه باشید.

کیست سینه چیست؟

کیست سینه یکی از شایع ترین ناهنجاری های خوش‌خیم سینه است. این یک حفره پر از مایع در بافت طبیعی غدد پستانی است. علت بروز آن دقیقا مشخص نیست، اما عمدتاً در نتیجه نوسانات هورمونی در حوالی قاعدگی و حوالی یائسگی دیده می‌شود. کیست مانند یک توده گرد و سفت است. گاهی اوقات این توده احساس درد دارد. وجود کیست های متعدد در سینه را ماستوپاتی کیستیک می‌نامند. برداشتن کیست ها در صورت نارضایتی بیمار و یا بزرگ بودن آن انجام می‌شود. تخلیه با ساکشن امکان‌پذیر است. عیب این روش است که حفره می تواند دوباره پر شود.

تشخیص کیست سینه

تشخیص کیست توسط پزشک متخصص از جمله با معاینه سونوگرافی پستان یا با ترکیب ماموگرافی و سونوگرافی پستان انجام می‌شود. با این حال، گاهی اوقات، کیست ها می‌توانند با ترشحات چسبناک اجزای خون، تکه های پروتئین یا چرک پر شوند. اگر چنین باشد، تشخیص اینکه غده گره ندول جامد (تومور) یا مایع (کیست) است، دشوار می‌شود. گاهی اوقات ممکن است پزشک نیاز به بررسی دقیق‌تر وضعیت کیست‌های سینه داشته باشد. برای این کار کیست را با کانولای ظریف سوراخ می‌کند و مقداری از محتویات آن را خارج می‌کند. سپس مایع به دست آمده زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود.

اگر یافته‌ها نامشخص باشد، پزشک می‌تواند دیواره کیست را با استفاده از آنچه به عنوان پنوموسیستوگرافی شناخته می‌شود ارزیابی کند. ابتدا مایع کیست سینه را می مکد. سپس هوا را به داخل کیست تزریق می‌کند. سپس پزشک از قفسه سینه عکسبرداری می‌کند. پزشک می تواند کیست سینه را به صورت نقطه ای گرد و روشن در تصویر اشعه ایکس ببیند. با این حال، پنوموسیستوگرافی به ندرت استفاده می شود. اگر این معاینات برای تشخیص دقیق کافی نباشد، پزشک کل کیست را با جراحی برمی دارد و آن را از نظر بافت شناسی معاینه می‌کند. به این ترتیب پزشک می تواند احتمال تومور بدخیم سرطان سینه را رد کند.

راه های درمان کیست سینه

کیست های ساده خوش خیم و بدون علامت به هیچ رویکرد درمانی اضافی نیاز ندارند. همین امر در مورد میکروکیست های جدا شده یا گروه بندی شده نیز صادق است. در صورت خوش خیم بودن، کافی است بر اساس توصیه های پزشکی، رشد آن ها به صورت دوره ای کنترل شود.

در بیشتر موارد، با تشخیص کیست پستان، درمان کیست سینه بدون جراحی انجام می شود. درمان کیست پستان به یافته های دقیق بستگی دارد. در مورد کیست پستان طبیعی، هیچ درمانی لازم نیست. بررسی های سه‌ماهه کیست‌ها با استفاده از سونوگرافی معمولا کافی است. در صورت وجود هر گونه ناهنجاری، اگر نیاز به تخلیه داشته باشند، پزشک آن ها را با یک سوزن خالی می‌کند. اگر کیست‌های سینه با وجود سوراخ‌های مکرر دوباره ظاهر شوند، پزشک آنها را با جراحی خارج می‌کند.

آسپیراسیون با سوزن ظریف

در طی یک آسپیراسیون با سوزن ظریف، پزشک یک سوزن نازک را در توده پستان وارد می کند و سعی می کند مایع را بیرون بکشد. اغلب، آسپیراسیون با سوزن ظریف با استفاده از سونوگرافی برای هدایت دقیق و قرار دادن سوزن انجام می شود. اگر مایع بیرون بیاید و توده سینه از بین برود، پزشک می تواند فورا کیست سینه را تشخیص دهد. چنانچه مایع خونی نباشد و توده سینه ناپدید شود، نیازی به آزمایش یا درمان بیشتر ندارید.

اگر مایع خونی به نظر برسد یا توده پستان از بین نرود، پزشک ممکن است نمونه‌ای از مایع را برای آزمایش آزمایشگاهی بفرستد و شما را به جراح سینه یا رادیولوژیست ارجاع دهد. پزشک شما احتمالاً آزمایش تصویربرداری مانند ماموگرافی یا سونوگرافی را برای ارزیابی بیشتر توده توصیه می کند.

استفاده از هورمون

استفاده از قرص های ضد بارداری برای تنظیم چرخه های قاعدگی ممکن است به کاهش عود کیست کمک کند. اما به دلیل عوارض جانبی بهتر است کمتر استفاده شود. قطع هورمون درمانی پس از دوران یائسگی نیز ممکن است در جلوگیری از کیست سینه نقش داشته باشد.

درمان کیست سینه با جراحی

جراحی بستگی به نوع و شکل کیست دارد. کیست ساده و بدون عارضه با ساکشن تخلیه می‌شود و تنها زمانی خارج می شود که احساس ناراحتی وجود داشته باشد. اگر کیست دوباره با مایع پر شود، برداشتن با جراحی یکی از روش‌های درمان است. از طرف دیگر، اگر کیست خطر بیشتری برای تشکیل کارسینوم به همراه داشته باشد تقریباً در صددرصد موارد با جراحی برداشته می شود. کیست هایی که کوچکتر از یک سانتی‌متر هستند، دارای دیواره های داخلی صاف و نامحسوس هستند و هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و درمان نمی شوند، باید به طور مرتب توسط سونوگرافی بررسی شوند.

جراحی برای برداشتن کیست پستان تنها در شرایط خاصی ضروری است. اگر کیست پستان ناراحتی ماهانه ایجاد کند، اگر مایع آسپیره شده از کیست حاوی خون قدیمی باشد یا کیست علائم مشکوک دیگری را نشان دهد، می‌توان این موضوع را در نظر گرفت.

مراقبت‌های بعد از جراحی کیست سینه

پس از جراحی لامپکتومی، به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد. در این قسمت کارکنان بخش مربوطه، به طور مداوم ضربان قلب، فشارخون و دمای بدن شما را کنترل خواهند کرد. پس از این عمل، احتیاجی به بستری شبانه در بیمارستان وجود ندارد. تنها درصورتی‌که غدد لنفاوی برداشته شده باشند، این احتمال وجود دارد، که نیاز به یک شب بستری در بیمارستان داشته باشید.

پیشگیری از کیست سینه

برای جلوگیری از تشکیل کیست پستان، درد و حتی سرطان سینه کارهای زیادی می توانید انجام دهید. تشخیص زودهنگام، یک رژیم غذایی سالم و شناخت بدن شما می تواند به سلامت شما کمک کند.

  • کاهش مصرف چربی ها و کربوهیدرات های تصفیه شده: بافت های سینه به رژیم های غذایی سرشار از چربی (به ویژه چربی های اشباع و ترانس) و کربوهیدرات ها بسیار حساس هستند، زیرا سطح استروژن را در بدن افزایش می دهند.
  • حذف محصولات لبنی: توصیه می شود لبنیات را از رژیم غذایی روزانه حذف کنید، به ویژه شیر گاو یا از منابع زیست محیطی، حیواناتی که هورمون های مصنوعی یا داروهای دیگر دریافت نکرده اند، زیرا می توانند سطح استروژن را مختل کنند.

معاینه سینه

اولین مورد انجام اقدامات پیشگیرانه مناسب است. بسیار مهم است که سینه های خود را بررسی کنید، زمانی را صرف شناخت بدن خود کنید، تا بتوانید به موقع مشاهده کنید که آیا رشد جدید یا غیرعادی ظاهر می شود یا خیر. سینه های خود را هر ماه در همان زمان بررسی کنید تا بتوانید به محض ظاهر شدن یک توده آن را تشخیص دهید.

خودآزمایی پستان

اگر در طول معاینه معمول پستان خود هر نوع توده ای پیدا کردید، توصیه می شود برای یک بیوپسی ساده به پزشک مراجعه کنید. اگر مایع یا نیمه جامد باشد و علائم دیگری مانند خون وجود نداشته باشد که نشان دهنده عوارض منفی باشد، در 98 درصد موارد فقط یک کیست ساده است. معاینه کیست سینه توسط خود فرد به درمان سریع آن ها کمک می کند.

مصرف سبزیجات حاوی فیبر

مصرف فیبر طبیعی به ویژه از غلات کامل و میوه ها برای دفع استروژن اضافی بدن شما مهم است. انواع سبزیجات مانند کلم بروکلی، کلم، کلم بروکسل و شلغم نیز حاوی ترکیبی به نام ایندول وکاربینول هستند که ممکن است توانایی استروژن برای چسبیدن به بافت سینه را کاهش دهد. سعی کنید حداقل یک بار در هفته 2 وعده از این نوع سبزیجات بخورید. با این حال، در صورت امکان، باید سعی کنید روزانه آن ها را بخورید. علاوه بر این، مشتقات سویا مانند توفو، میسو و تمپه اغلب برای فیتواستروژن های گیاهی آن ها توصیه می شود. مقدار چربی و کربوهیدرات های تصفیه شده را که می خورید کاهش دهید.

رژیم غذایی مناسب برای کیست سینه

بافت پستان نسبت به رژیم غذایی سرشار از چربی (به ویژه چربی های اشباع و چربی های ترانس) و کربوهیدرات ها بسیار حساس است که می تواند سطح استروژن را افزایش دهد. تولید بیش از حد استروژن می تواند باعث درد بافت سینه، تشکیل کیست و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و سایر سرطان های زنانه در بسیاری از زنان شود. رژیم غذایی سرشار از غذاهای کامل و کم چرب قطعا به شما در مبارزه با کیست کمک می کند. به همین دلیل، اگر اضافه وزن دارید، باید میزان چربی بدن خود را کاهش دهید.

از مصرف کافئین و شکلات جدا خودداری کنید

شما باید از غذاهای حاوی کافئین مانند قهوه، چای، نوشابه، شکلات و آبجو غیر الکلی خودداری کنید. این محصولات حاوی متیل گزانتین هستند که می تواند بافت سینه را در برخی از زنان بیش از حد تحریک کند. درست است که تصمیم برای اجتناب از شکلات برای بسیاری از افراد دشوار است. بنابراین، اگر درد سینه، کیست و غیره را تجربه می کنید، سعی کنید حداقل برای یک دوره قاعدگی از آن اجتناب کنید. اسیدهای چرب امگا 3 و 6 را بیشتر مصرف کنید. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد مصرف اسیدهای چرب امگا 3 می تواند از شما در برابر سرطان سینه محافظت کند.

مکمل های غذایی مصرف کنید

علاوه بر این، شما باید مکمل های ویتامین و مواد معدنی، به ویژه ویتامین E، ویتامین A، کوآنزیم Q10 و سلنیوم مصرف کنید، زیرا این آنتی اکسیدان ها بسیار مفید هستند. توجه کنید که ید ممکن است توانایی استروژن برای اتصال به گیرنده های پستان را کاهش دهد. بنابراین، می تواند به کاهش درد در این نواحی کمک کند. بهترین راه برای دریافت ید از طریق غذا به ویژه نمک‌های ید‌دار است.

درمان كيست سينه در طب سنتی

درمان‌های خانگی بسیاری در درمان کیست پستان مانند: زنجبیل، زردچوبه و ویتامین ای وجود دارد.

درمان كيست سينه با سياه دانه

مصرف مواد غذایی که طبع سرد دارند، باید همراه با مصلحاتی مانند سیاه دانه مصرف شوند. خوردن عسل و سیاه دانه برای گرم شدن بدن بسیار مفید است.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید