با عارضه ورم سینه و علل آن آشنا شوید

ورم سینه چیست؟

ورم سینه یکی از عارضه‌هایی است که ممکن است خانم‌ها را درگیر کند و باعث ایجاد درد و ناراحتی برای آن‌ها شود. ماستیت (Mastitis) التهاب بافت سینه است که ممکن است با عفونت همراه باشد. اندام سینه یکی از حساس ترین عضو بدن در خانوم ها است و بسیار به آن اهمیت می دهند. همچنین ایجاد این تغییر در بافت سینه می‌تواند باعث نگرانی افراد شود. اما خبر خوب این است که این عارضه می‌تواند علل متعددی داشته باشد و معمولاً خطری برای فرد ندارد.

ورم سینه نشانه چیست

بر اساس دلایل مختلفی که برای ورم سینه در نظر گرفته می‌شود، راهکارهای درمانی متفاوتی نیز برای کاهش یا از بین بردن این عارضه وجود دارد. در این نوشته قصد داریم نگاه دقیق‌تری به عارضه ورم سینه داشته باشیم و علت‌های احتمالی آن را در نظر بگیریم. ماستیت نام پزشکی التهاب بافت پستان است. گاهی اوقات، التهاب ناشی از عفونت است، اما ارتباط این دو اجباری نیست. التهاب با درد، قرمزی و گرمای موضعی همراه است، اما گاهی اوقات علائم عمومی نیز قابل مشاهده است: تب و لرز.

ورم پستان چرکی

در این نوع از تورم سینه وضعیت بیمار به طور قابل توجهی بدتر می شود. ضعف فزاینده، بی خوابی به دلیل درد قفسه سینه، کاهش اشتها. افزایش دما در 38-39 درجه حفظ می شود، لرز از بین نمی رود. پوست رنگ پریده می شود، تعریق افزایش می یابد. با این حال، تنش در غده پستانی وجود دارد، تورم، اندازه آن به طور قابل توجهی بزرگتر از حد طبیعی است. 

علائم ورم سینه

حتی اگر ورم سینه به تنهایی بی‌خطر باشد، معمولاً همراه با علائم دیگری ظاهر می‌شود که هر کدام از آن‌ها می‌توانند نشان‌دهنده‌ی مشکل خاصی باشند. مجموعه علائم به پزشک کمک می‌کنند تشخیص دقیقی از علت ایجاد شدن ورم سینه داشته باشد بنابراین بهتر است به تمام تغییراتی که ممکن است همراه با ورم پستان‌ها در بدنتان ایجاد شود، توجه کنید. علائم رایجی که همراه با این عارضه وجود دارند شامل این موارد هستند:

  • سوزش و کوفتگی
  • قرمزی و گرم شدن بافت
  • احساس سنگینی در سینه‌ها
  • تغییر پوست و بافت سینه‌ها
  • بزرگ شدن قسمتی از سینه‌ها
  • درد
  • خارش

نشانه های دیگر ورم پستان

علاوه بر علائمی که قبلا ذکر شد، اگر این نشانه‌ها را در بدنتان مشاهده کردید ضرورت دارد در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • وجود توده در سینه‌ها، مخصوصاً اگر به تازگی تشکیل شده است و در بافت سینه حرکت نمی‌کند.
  • تورفتن نوک پستان یا خشکی شدید بافت نوک پستان‌ها
  • تغییر رنگ پوست سینه‌ها یا هاله‌ی دور پستان
  • تغییر در جنس بافت سینه
  • وجود ترشحات پستانی

علت ورم سینه زنان

ورم سینه در بارداری

بافت سینه‌ها به نوسانات هورمونی بسیار حساس است و به تغییر میزان استروژن و پروژسترون در بدن واکنش نشان می‌دهد. این هورمون‌ها برای چرخه قاعدگی و بارداری خانم‌ها اهمیت دارند. قبل از دوره قاعدگی سطح استروژن افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود بافت سینه ورم کرده و دردناک شود. این درد در خانم ها متفاوت است و ممکن است بسیاری از آن ها دردی نداشته باشند. در دوران بارداری نیز به دلیل ایجاد تغییر در سطح هورمون‌ها سینه‌ها دچار ورم می‌شوند. همچنین شیردهی نیز علتی برای افزایش ورم سینه‌ها، ماستیتیس و التهاب می‌شود.

  • ماستیتیس: به عفونت مجاری شیری پستان‌ها، ماستیتیس گفته می‌شود.
  • التهاب: این عارضه زمانی رخ می‌دهد که سینه‌ها پر از شیر می‌شوند و فشار وارده از غدد شیری به بافته‌ای دیگر درد ایجاد می‌کند.

ورم پستان در زمان تخمک‌گذاری


یکی از شایع ترین علائم پیش از قاعدگی، به ویژه در زنان 30 ساله، درد قفسه سینه و تورم در سینه ها است. شکایات تورم، حساسیت، درد و گرفتگی سینه که 3 تا 7 روز قبل از قاعدگی شروع می شود، معمولاً در هر دو پستان دیده می شود و بیشتر در قسمت بیرونی بالای سینه احساس می شود. تغییرات هورمونی در دوره‌هایی از ماه برای خانم‌ها ورم سینه را به همراه می‌آورند:

  • تخمک‌گذاری: قبل و در حین بازه تخمک‌گذاری سطح هورمون‌ها دچار تغییر می‌شوند. این تغییر میزان مایعی که در بافت ها ذخیره می‌شود را افزایش داده و منجر به ورم سینه‌ها می‌شود. می توان گفت یکی از نشانه های تخمک گذاری، درد نوک پستان و ورم پستان است.
  • قاعدگی: بافت سینه‌ها از قاعدگی نیز تاثیر می‌گیرند. حتی برخی از خانم‌ها در واکنش به نوسانات هورمونی دچار عارضه فیبروکیستیک سینه می‌شوند. فیبروکیستیک ها توده‌های خوش‌خیمی هستند که در سینه ایجاد شده و ممکن است در بازه قاعدگی افزایش حجم داده و دردناک شوند.

تورم سینه ناشی از عوارض داروها

یکی از علل احتمالی برای ورم سینه‌ها، مصرف قرص‌های هورمونی ضدبارداری است. همچنین داروهایی که برای کنترل علائم یائسگی تجویز می‌شود نیز ممکن است باعث ایجاد شدن ورم شوند. داروهای دیگری نیز وجود دارند که هورمونی نیستند اما به شکل غیرمستقیم تغییرات هورمونی مختلفی را در بدن خانم‌ها ایجاد می‌کنند. داروهای تیروئید و کورتیکوستروئیدی از این گروه هستند. بنابراین در زمان مشاوره با پزشک بهتر است داروهایی که مصرف می‌کنید را نیز شرح دهید. شناخت در مورد عواض داروها بسیار مهم است.

عفونت یکی از علل تورم پستان


خانم‌هایی که دچار عفونت سینه‌ها شده‌اند نیز ممکن است ورم پستان داشته باشند. عفونت سینه زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری استافیلوکوکوس از طریق منافذ باز پوست وارد بافت سینه‌ها می‌شود. معمولاً سر پستان‌ها محلی مناسب برای ورود این باکتری است. عفونت ایجاد شده در بافت سینه می‌تواند موجب شکل‌گیری توده‌هایی در بافت سینه شود و به بافت سالم فشار آورده و ورم ایجاد نماید. این عارضه ممکن است در هر دوره ای برای خانم ها ایجاد شود. درد عضلانی، تب و درد از علائم دیگر عفونت سینه‌ها به حساب می‌آیند معمولاً برای مقابله با عفونت سینه نیاز است فرد داروهای آنتی‌بیوتیک مصرف نماید.

التهاب سینه به دلیل ایمپلنت یا بزرگ کردن سینه ها

جراحی بزرگ کردن سینه یک عمل زیبایی است که بر روی سینه های کوچکی انجام می شود که به دلایل مختلف رشد خود را کامل نکرده و یا پس از شیردهی کوچک شده اند. ورم پستان می تواند بعد از عمل جراحی ایمپلنت سینه به علت برش های جراحی بوجود آید، اما بعد از مدتی به آرامی از بین می روند. 

ورم پستان در خانم های شیرده

یکی از اصلی ترین عللی که باعث تورم سینه می شود، باقی ماندن شیر در مجرای پستان است. ورم با التهاب بافت ها ظاهر می شود که اغلب با عفونت همراه است. معمولاً در شش هفته اول پس از زایمان رخ می دهد، اما در عمل می تواند در هر مرحله از شیردهی رخ دهد. یک مشاور شیردهی یا متخصص مراقبت های بهداشتی به ایجاد یک برنامه راه حل کمک می کند.

ژنیکوماستی

بیماری ژنیکوماستی عارضه ای است که به دلیل رشد بیش از حد سینه مردان به وجود می آید. تورم بافت سینه در این بیماری ممکن است دیده شود. این عارضه می‌تواند در هر زمانی از کودکی تا پیری ظاهر شود و می‌تواند در هر دو سینه یا فقط در یکی از سینه‌ها ظاهر شود و می‌تواند متقارن (هر دو سینه یکسان هستند) یا نامتقارن (یک سینه از دیگری رشد یافته‌تر است).

سرطان التهابی سینه


سرطان التهابی سینه یکی از انواع نادر سرطان است که ممکن است موجب ایجاد ورم و التهاب در سینه‌ها شود. یک تا پنج درصد کل سرطان‌های سینه از نوع التهابی هستند. این مدل سرطان به شدت تهاجمی بوده و سلول‌های سرطانی کانال‌های لنفی را مسدود می‌کنند. علت ایجاد ورم در سینه‌ها نیز همین تجمع مایع لنف در بافت سینه است.
علاوه بر ورم، علائم دیگری نیز می‌توانند وجود سرطان التهابی سینه را هشدار دهند. برای مثال معمولاً پوست سینه قرمز رنگ شده و حالتی دانه دانه (شبیه به پوست پرتغال پیدا می‌کند). همچنین احتمالاً پوست به علت کشیده شدن دچار خارش شده و سنگین می‌شود. به یاد داشته باشید سرطان سینه باعث ایجاد توده در بافت سینه می‌شود اما این بدان معنا نیست که تمام توده‌های ایجاد شده سرطانی و خطرناک هستند. بیش از هشتاد درصد توده‌های سینه خوش‌خیم بوده و خطری برای خانم‌ها ندارند. بنابراین اگر در یکی از سینه‌ها یا هر دو سینه ی خود وجود توده‌ای را احساس می کنید، بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و با پزشک مشورت نمایید.

علت ابتلا به سرطان التهابی سینه


هنوز علت اصلی ابتلای خانم‌ها به این نوع خطرناک از سرطان سینه معلوم نیست. این سرطان زمانی در بدن فرد ایجاد می‌شود که سلول‌های بافت عادی بدن دچار تغییراتی در DNA شده و به علت این تغییرات رشد شدیدی را نشان می‌دهند. DNA شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها برای تکثیر و رشد سلول هاست. معمولاً بافت غدد شیری در خطر این تغییر هستند. سلول‌های تغییر یافته باعث می‌شوند بافت عادی بدن فضای کمتری داشته باشد و به همین علت ورم و درد سینه ایجاد می‌شود.

عوامل خطر برای سرطان التهابی سینه


داشتن معیارهای خاص می‌تواند خطر ابتلای فرد به این نوع سرطان را زیاد کند:

  • جنسیت مونث: معمولاً قربانیان سرطان التهابی سینه زنان هستند. اما ممکن است در مواردی نادر این عارضه مردان را نیز درگیر کند.
  • جوان بودن: معمولاً سرطان التهابی در خانم‌هایی با بازه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال بیشتر دیده می‌شود.
  • سیاه‌پوست بودن: جمعیت سیاه‌پوست به احتمال بیشتری به این اختلال دچار می‌شوند.
  • چاقی: یکی از عواملی که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان التهابی سینه را به شدت افزایش دهد، چاقی و اضافه وزن زیاد است. این سرطان در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود.

عوارض ورم پستان

اگر ورم پستان به درستی درمان نشود و به علت مجرای مسدود شده باشد، می تواند باعث ایجاد آبسه شوند. در صورتی که مبتلا به عارضه ورم پستان شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً به پزشک معالج خود مراجعه کنید. با این حال معمولاً وجود ورم علامت خطرناکی در نظر گرفته نمی‌شود.

بهترین روش های کاهش عوارض ورم سینه

در ادامه توصیه‌هایی برای کاهش ورم سینه‌ها ارائه می‌کنیم.

  1. انجام فعالیت فیزیکی: ورزش منظم به بدنتان کمک می‌کند جریان خون به بافت‌های بدنتان را تقویت شده و بدن را برای تحمل تغییرات درونی آماده می‌کند.
  2. گرم یا سرد کردن سینه‌ها: گذاشتن یخ یا کیسه آب گرم برای ۱۵ دقیقه روی سینه‌ها می‌تواند به کم شدن التهاب و ورم کمک کند.
  3. داشتن رژیم سالم: برای کاهش ورم سینه بهتر است مصرف کافئین را به حداقل برسانید و همچنین کمتر غذاهای چرب مصرف کنید. علاوه بر این، از آنجایی که نمک باعث می‌شود سلول‌ها آب بیشتری جذب کرده و بزرگ شوند، کاهش نمک مصرفی به کم شدن ورم و التهاب بدن کمک می‌کند.
  4. شیردادن: در دوران شیردهی، از پر نگه داشتن سینه ها به مدت طولانی پرهیز کنید.
  5. لباس مناسب: استفاده از لباس های مناسب که فشار بیشتری به سینه ها وارد نشود و آن ها را تحریک نکند.

درمان‌ تورم سینه

رخی از مادران به دلایل زیادی از جمله بیماری، اضطراب یا ترک‌خوردگی نوک سینه‌ها مستعد ابتلا به ورم پستان هستند. اگر ورم سینه مرتبط با بارداری، شیردهی یا دوره‌های تخمک‌گذاری باشد، با استفاده از توصیه‌هایی که ذکر شد می‌توانید آن را کاهش دهید. اما در بسیاری از مواقع نیاز است نظر پزشک را نیز درباره علت ورم سینه جویا شوید. برنامه ریزی درمانی بر اساس تشخیصی که در نتیجه معاینه فیزیکی دقیق بیمار و معاینه با روش های مختلف تصویربرداری اضافی توسط پزشک تعیین می شود، انجام می شود.

در صورت مشکوک به ورم پستان، مشورت با متخصص زنان یا پزشک عمومی برای تایید تشخیص و شروع درمان مناسب، که ممکن است شامل دارو و حتی جراحی باشد، مهم است. 

درمان‌های پزشکی تورم پستان

معمولاً پزشک بر اساس علت زیربنایی مشکلتان یکی از این درمان‌ها را به شما پیشنهاد خواهد کرد:

  • داروهای آنتی‌بیوتیک: زمانی که پزشک شما تشخیص دهد که عارضه ورم سینه ناشی از بیماری های عفونی باشد و عفونت در بافت سینه وجود داشته باشد از دارو های آنتی بیوتیک می توان استفاده کرد.
  • درمان هورمونی: از آنجایی که در اکثر مواقع علت اصلی ورم سینه نوسانات هورمونی است، احتمالاً پزشک به شما داروهای کنترل کننده هورمونی را نیز پیشنهاد می‌کند. داروهایی که ترشح استروژن را کم می‌کنند می‌توانند ورم سینه را نیز کاهش دهند. با این حال اگر مشکلتان به دلیل داروهایی مانند قرص‌های ضدبارداری باشد، باید راهکارهای درمانی دیگری در نظر گرفته شود.
  • جراحی: سرطان سینه ممکن است ورم ایجاد کند. در این حالت جراحی برای خارج کردن توده سرطانی موجود در بافت سینه ضروری است.
  • درمان سرطان: همچنین اگر علت ورم سرطان باشد، احتمالاً پزشک برای مقابله با ازدیاد سلول‌های سرطانی درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی را تجویز می‌کند.

جلوگیری از ورم سینه

بهترین راه برای پیشگیری ازاین عارضه این است که نحوه صحیح شیر دادن به فرزند خود را یاد بگیرید و از مشاور شیردهی بخواهید که شما را راهنمایی کند.

ورم سینه 1

                           ورم سینه نشانه چیست | علت ورم سینه زنان

تشخیص ورم سینه

تشخیص ورم پستان معمولاً بالینی است و بیماران با حساسیت کانونی در یک پستان همراه با تب و ضعف مراجعه می‌کنند. اولین راه برای تشخیص این عارضه خودآزمایی سینه توسط خود بیمار است. دایره سلامت نحوه انجام خودآزمایی پستان را به طور کامل در اختیار شما قرار داده است. پزشک هم با معاینات و بررسی علائم بیمار و در بعضی از موارد به کمک نتیجه ماموگرافی تشخیص قطعی را می دهد. معاینه فیزیکی تغییرات در پستان را تشخیص می دهد. در زنان شیرده، از شیر مادر کشت داده می شود تا باکتری هایی که باعث این عارضه می شوند شناسایی شوند.

اگر به پزشک متخصص جراح پستان دسترسی ندارید می توانید از طریق وب اپلیکیشن دایره سلامت سوالات و نتایج آزمایش های خود را برای پزشک فلوشیپ فوق‌تخصص پستان ارسال کنید و از آن ها مشورت بگیرید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید