ترشحات پستانی چیست و چه موقع ترشحات پستان خطرناک است؟

ترشحات پستان چیست؟

ترشحات سینه هر مایعی که از نوک پستان خارج می شود را شامل می شود. ترشحات پستان (Nipple discharge) در زنان باردار یا زنان شیرده در بیشتر مواقع طبیعی است و به شکل های مختلف ایجاد می شود. بهتر است هر گونه تخلیه ی ناگهانی نوک پستان و بی سابقه توسط پزشک ارزیابی شود. ممکن است ترشحات نشانه و علائم اولیه یک بیماری باشد. مراجعه به پزشک برای راحتی خیال شما و در صورت داشتن بیماری، برای درمان سریع توصیه می شود.

ترشحات پستانی در همه موارد دلیل ایجاد سرطان و در نتیجه باعث نگرانی شما نمی شود. تنها در بخشی از موارد که این ترشحات به صورت دائم بوده و شاید مقداری خطرناک باشد که در این مواقع بهتر است با پزشک مورد نظر مشورت داشته باشیم. ترشحات نوک پستان در مردان در هر شرایطی نشان دهنده‌ی یک مشکل است و نیاز به ارزیابی بیشتر دارد. مطالعه و داشتن آگاهی در مورد ترشحات پستانی، اضطراب و نگرانی را کاهش می دهد.

ترشح سینه

علت اصلی پیدایش ترشحات غیرطبیعی در صورت عدم بارداری، افزایش سطح پرولاکتین خون است. پرولاکتین هورمونی است که از غده هیپوفیز ترشح می شود و نقش اصلی شروع و تنظیم فعالیت چندین هورمون را دارد.

اگر به صورت خود به خود یا زمانی که نوک پستان یا سینه های خود را فشار می دهید یکی از سینه ها یا هر دو سینه ممکن است ترشحاتی داشته باشند. ترشح نوک پستان ممکن است شیر مانند، روشن، زرد، سبز، قهوه ای یا خونین باشد. در بیشتر مواقع که رنگ ترشحات، شیری، زرد یا سبز باشد، طبیعی است و جای نگرانی نیست. از طریق همان منفذی که شیر از آن خارج می شود، ترشحات غیر شیری نیز خارج می شوند. قوام ترشحات نوک پستان می تواند متفاوت باشد، ممکن است ضخیم و چسبناک و یا رقیق و آبکی باشد.

انواع ترشحات سینه

ترشحات چرکی سینه

این نوع از ترشحات بیشتر به علت عفونت به وجود می آیند و اغلب در دوران شیردهی خانم ها و در سنین یائسگی اتفاق می افتد.

ترشحات آبکی پستان

ترشحات شفاف یا سفید رنگ برای زنانی که از پیشگیری از بارداری طولانی مدت هورمونی استفاده می کنند، معمول است.

ترشحات خونی سینه

ترشح خون از نوک سینه ها نشان دهنده صدمات یا آسیب شناسی های جدی از جمله نئوپلاسم های بدخیم است. همچنین، آنها ممکن است نشان دهنده شکل پیشرفته ماستوپاتی یا عفونت های درمان نشده قبلی باشند.

ترشحات رنگی از پستان

رنگ ترشحات می تواند دلایل متعددی داشته باشد:

رنگ سفید : ترشحات در چنین مواردی طبیعی است، پس از زایمان، پس از تغذیه، در هنگام استراحت پس از تغذیه، در طول تغذیه.

اقدامات تشخیصی برای ترشحات غیرطبیعی پستان:

اگر ارزیابی اولیه ی پزشکی نشان دهد که ترشحات غیر طبیعی است، پزشک ممکن است از تست های بیشتری استفاده کند. تشخیص اینکه چه چیزی ممکن است باعث ترشح شود، از طریق معاینه بالینی و آزمایش‌های تصویربرداری، مانند ماموگرافی وسونوگرافی و تصویربرداری تشدید مغناطیسی انجام می‌شود.  برای تعیین بیماری زمینه ای که باعث ایجاد مشکل شده است، از این تست ها درخواست می کند. تست های ارزیابی درخواستی پزشک ممکن است شامل یکی یا بیشتر موارد زیر باشد:

  • تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی از ترشحات
  • آزمایش خون
  • ماموگرافی و یا سونوگرافی از یک یا هر دو سینه
  • اسکن مغزی
  • عمل جراحی خارج کردن و تجزیه و تحلیل یک یا چند مجرا در نوک پستان

دلایل ترشحات پستانی

برخی از علت ترشحات نوک پستان طبیعی عبارتند از:

ترشح سینه در دوران بارداری و شیردهی

ترشح از نوک پستان بخش طبیعی از عملکرد سینه در دوران بارداری و یا شیردهی است. در مراحل اولیه ی بارداری، برخی از زنان متوجه ترشحات روشنی از نوک سینه ی خود می شوند که در مراحل بعدی بارداری، این تخلیه ممکن است ظاهری آبکی و شیری پیدا کند. ترشحات شیری پس از قطع شیردهی به فرزندتان، به طور معمول در هر دو سینه دیده می شود و می تواند تا دو یا سه سال پس از قطع شیردهی ادامه یابد.

ترشح پستان با تحریک نوک سینه ها

تحریک یا فشردن سینه ها ممکن است باعث ترشح پستان شود که به شکل مایع است. در مواقع استفاده از سوتین های سفت یا در حین ورزش و حرکات شدید بدنی مانند دویدن که نوک پستان تحریک می شود، بروز ترشح سینه طبیعی است.

تغییرات فیبروکیستیک پستان

تغییرات فیبروکیستیک پستان به وجود یا رشد بافت فیبروز و کیست در پستان ها اشاره دارد. تغییرات فیبروکیستیک پستان ممکن است باعث ایجاد توده یا ضخیم شدن بافت پستان شود، با این وجود نشان دهنده ی سرطان نیستند. علاوه بر ایجاد درد و خارش، تغییرات فیبروکیستیک پستان در بعضی موارد سبب ترشحات پستانی روشن، سفید، زرد یا سبز می شود.

ترشح پستان به دلیل گالاکتوره

گالاکتوره ممکن است به نظر ترسناک باشد اما این گونه نیست. بافت پستان ناصاف و یا طناب مانند، حالتی است که از پستان زنان در شرایطی که شیر نمی دهند، شیر و یا ترشحات شیری رنگ خارج می شود. گالاکتوره را نمی توان نوعی بیماری نامید و علل بسیاری دارد شامل: تومورهای غده هیپوفیز، برخی از داروها: از جمله برخی از داروهای هورمونی و داروهای روان گردان، برخی از گیاهان: مانند رازیانه، کم کاری تیروئید، مواد مخدر: از جمله ماری جوانا.

ترشحات عفونی پستان

ترشحات پستانی که حاوی چرک هستند ممکن است نشان دهنده ی عفونت در پستان باشد، که به عنوان ورم پستان (ماستیت) نیز شناخته می شود. ماستیت معمولا در زنان شیرده مشاهده می شود اما می تواند در زنان که شیرده نیستند نیز ایجاد شود. اگر عفونت یا آبسه در پستان دارید، ممکن است متوجه شوید که پستان شما دردناک، قرمز یا در لمس گرم است.

گشاد شدن مجرای پستانی

گشاد شدن مجرای پستان دومین علت شایع ترشحات غیرعادی پستانی است. در زنانی که سنشان 50 سال به بالا است و نزدیک به یائسگی هستند بیشتر مشاهده می شود. ممکن است در مجاری زیر نوک پستان باعث التهاب و انسداد شود. برخی مواقع با پیشرفت عفونت ممکن است منجر به ترشح مایعی غلیظ مایل به سبز از نوک پستان شود.

پاپیلومای داخل مجاری

یک تومور خوش خیم و زگیل مانند در یک مجرای شیری است که می تواند با ترشح خونی همراه است و شایع ترین علت ترشحات غیرطبیعی از پستان است. به نظر می رسد خود به خود اتفاق می افتد و یک مجرای واحد را درگیر می کند. وقتی که ملتهب شوند، باعث ترشحات خونی و چسبنده می شوند. اگر چه ممکن است ترشحات خونی خود به خود برطرف شوند، اما نیاز به بررسی دارد. این ارزیابی با سونوگرافی از ناحیه پشت نوک پستان و هاله سینه انجام می شود. اگر سونوگرافی یک ضایعه را در کانال شیری نشان می دهد، برای تأیید تشخیص و رد کردن پاپیلوم یا سرطان بیوپسی نیاز است.

ویژگی ترشحات پستان و سرطان سینه

اغلب ترشحات پستانی ناشی از یک وضعیت خوش خیم هستند. با این حال، رخ دادن سرطان پستان امکان پذیر است، به خصوص اگر:

  • یک توده در سینه خود داشته باشید و همراه با ترشحات باشد.
  • فقط یک پستان تحت تاثیر قرار گرفته باشد.
  • ترشحات حاوی خون باشد.
  • تخلیه خود به خودی و پایدار باشد.
  • ترشحات تنها یک مجرای واحد را تحت تاثیر قرار داده باشند.

علل احتمالی ترشحات پستانی عبارتند از:

  • قرص های ضد بارداری
  • سرطان پستان
  • کارسینوم مجرایی(DCIS)
  • اختلالات غدد درون ریز
  • آسیب یا ضربه به پستان
  • استفاده از دارو
  • تغییرات هورمون های چرخه قاعدگی
  • بیماری پاژه ی پستان
  • التهاب پستان در نواحی اطراف مجاری شیری
  • پرولاکتینوما (توده غیر سرطانی در غده هیپوفیز که باعث ترشح بیش از حد هورمونی به نام پرولاکتین که مسئول تحریک ترشح شیر از پستان است، می شود.)

درمان ترشحات نوک پستان | ترشحات طبیعی پستان

چه مواقعی برای درمان ترشحات از پستان ها به پزشک مراجعه کنیم؟

ترشحات ممکن است از نوک پستان یا یکی از مجاری در زمانی که زن در دوران شیردهی نیست مشاهده می شود. در دوران شیردهی نیز ترشحات پاتولوژیک مانند ترشح سیاه، قرمز، سبز مایل به چرکی وجود دارد. 

ترشحات پستانی به ندرت نشانه ای از سرطان پستان است. اما ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد. اگر ترشحات نوک سینه بیش از یک سیکل قاعدگی طول بکشد یا هر یک از علائم هشدار دهنده وجود داشته باشد، زن (یا مرد) باید به پزشک مراجعه کند. تاخیر در حدود یک هفته مضر نیست مگر اینکه علائم عفونت مانند قرمزی، تورم و/یا ترشح چرک وجود داشته باشد. اگر این علائم ظاهر شد، باید ظرف 1 یا 2 روز با پزشک مشورت شود.

 

درمان جراحی ترشح سینه

 باز کردن آبسه، برداشتن قسمتی از غده پستانی بدون برداشتن پستان در صورت وجود تومورهای خوش خیم. برداشتن رادیکال (با نواحی زیرین ماهیچه ها و فاسیا) یا ماستکتومی با برداشتن غدد لنفاوی منطقه ای در فرآیندهای بدخیم، ممکن است به عملیات بازسازی پلاستیک و زیبایی نیاز باشد.

اگر به پزشک متخصص جراح پستان دسترسی ندارید می توانید از طریق وب اپلیکیشن دایره سلامت سوالات و نتایج آزمایش های خود را برای پزشک فلوشیپ فوق‌تخصص پستان ارسال کنید و از آن ها مشورت بگیرید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید