بیماری های بدخیم پستان

تومور بدخیم سینه

پزشکان معتقد هستند که مهم‌ترین اصل درمان بیماری های بدخیم پستان روش درمان نیست، بلکه مراجعه سریع و به موقع به پزشک است. انجام آزمایشات لازم در زمان طلایی شروع بیماری بسیار مهم است. مراجعه به موقع به پزشک مورد نظر بهترین راه برای جلو گیری سریع از هرنوع مشکلی می باشد. تحقیقات نشان داده است که در مجموع 20 نوع تومور وجود دارد که در بافت های غدد پستانی تشکیل می شود و در بعضی موارد تهاجمی می شوند. بسیاری از بیماری‌های پستان ممکن است بدخیم و پیش‌رونده باشند و ممکن است فرد این موضوع را ساده بگیرد. زمانی به پزشک مراجعه کند که سلول‌های سرطانی رشد زیادی داشته اند و درگیری بیمار شدید شده و در این شرایط درمان سخت می شود.

تشخیص توده بدخیم پستان


هنگام بروز علائم بیماری باید آرامش خود را حفظ کنید و نباید از ترس شنیدن کلمه سرطان از مراجعه به دکتر خودداری کنید. بی خیالی و ساده به موضوع نگاه کردن که باعث به عقب انداختن مراجعه به پزشک می شود هم اشتباه است. بهترین راه این است که با دیدن علائمی که قبل از این نداشته اید به پزشک مراجعه کنید تا اگر نیاز است درمان‌ها و دارو‌های لازم را دریافت کنید. در این مواقع درمان ها ساده تر و اثرگذارتر خواهند بود.

معاینه فیزیکی پزشک

پزشک متخصص برای تشخیص اولیه نواحی سینه ها و زیر بغل را معاینه می کند. همچنین تغییرات نوک پستان، علائم پوستی و ترشحات را بررسی می کند.

خودآزمایی پستان

خانم‌ها می توانند پس از عادت ماهیانه خود خودآزمایی سینه خود را انجام دهند و در صورت مشاهده علائم مشکوک به پزشک مراجعه نمایند.

انواع بیماری های بدخیم پستان

بهتر است شناخت بیشتری نسبت به بیماری های بدخیم پستان داشته باشید که به شما در درمان کمک کند. نا آگاهی و نداشتن شناخت در مورد بیماری ها، باعث اضطراب و استرس می شود. در نتیجه قدرت تصمیم گیری درست را از دست می دهید و طول دوره درمان کمتر خواهد شد.


سرطان سینه

یکی از شایع‌ترین بیماری های بدخیم سینه، سرطان سینه است. هربیمار با توجه به سطح پیشرفت توده سرطانی روند درمان را طی می‌کند. تشخیص به موقع و داشتن روحیه خوب به درمان کمک می کند. سرطان پستان اغلب در غدد تولید کننده شیر یا مجاری شیر ایجاد می شود. در صورتی که در لوبول ها، غدد پستانی یا مجاری شیر گسترشی مشاهده نشود، سرطان غیر تهاجمی در نظر گرفته می شود.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه بیش از یک میلیون مورد سرطان سینه در جهان تشخیص داده می شود. در نیمی از آنها بیماری به مرگ ختم می شود. چنین میزان مرگ و میر بالایی نتیجه درمان دیرهنگام بیماران برای کمک پزشکی است. در همین حال، تومورهای بدخیم پستان که در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند، قابل درمان هستند.

انواع سرطان سینه بدخیم

در بیمارانی که به موقع تشخیص داده نمی‌شوند و درمان نمی‌شوند، سرطان به سایر اندام‌ها گسترش می‌یابد و به مرحله غیرقابل درمان می‌رود و به سرطان سینه بدخیم تبدیل می شود. گسترش سرطان های مهاجم به نواحی بزرگ با نماندن در بافت در حال رشد باعث متاستاز سرطان و افزایش خطر تهدید کننده زندگی می شود.

سرطان سینه التهابی

این نوع سرطان، بیماری نادر است و تنها 1 تا 5 درصد از کل سرطان های سینه را تشکیل می دهد. اگرچه معمولاً نوعی سرطان مجرای مهاجم است، اما از نظر علائم، ظاهر و درمان با انواع دیگر سرطان سینه متفاوت است. IBC دارای علائم التهاب مانند تورم و قرمزی است، اما عفونت یا آسیب باعث IBC یا علائم نمی شود. علائم IBC به دلیل مسدود شدن رگ های لنفاوی پوست توسط سلول های سرطانی ایجاد می شود که باعث می شود پستان “التهاب” به نظر برسد.

سرطان پستان لوبومی

سرطان پستان لوبولار (کارسینوم لوبولار) یک تومور بدخیم است که در یک لوبول بافت غده ای (در محل تشکیل شیر) ایجاد می شود. اغلب، چندین گره تومور به طور همزمان در پستان ایجاد می شود، گاهی اوقات بیماری هر دو غدد پستانی را تحت تاثیر قرار می دهد (سرطان دوطرفه). 

سرطان مجرایی، تومور بدخیم پستان

شایع ترین نوع سرطان سینه از منشأ مجاری شیری است که ۸۵ تا ۹۰ درصد خانم ها به آن مبتلا می شوند. سلول های سرطانی فقط در مجرای پستان رشد می کنند. علامت اولیه سرطان سینه مجرایی وجود یک توده در پستان است که توسط یک زن در طی خودآزمایی پستان یا در طی معاینه پزشکی تشخیص داده می شود.

بیماری پاژه

یماری پاژه یک بیماری نادر است که همراه با سرطان سینه رخ می دهد. در 1 یا 2 مورد از هر 100 سرطان سینه دیده می شود. بیماری پاژه در نوک پستان یا ناحیه پوست تیره‌تر اطراف آن (آرئولا) شروع می‌شود. معمولاً عمدتاً به صورت راش قرمز و پوسته پوسته ظاهر می شود. ممکن است خارش داشته باشد.

انواع درمان سرطان سینه بدخیم

  • هورمون درمانی
  • شیمی درمانی
  • جراحی
  • رادیوتراپی


هایپرپلازی

رشد بیش از حد سلول‌های سینه نوعی بیماری بدخیم دیگری‌ است که به آن هایپرپلازی گفته می شود. کار این بیماری این است که با رشد سلول‌های سینه خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. هایپرپلازی معمولاً باعث ایجاد توده ای نمی شود که بتوان آن را احساس کرد، اما می تواند باعث تغییراتی شود که در ماموگرافی قابل مشاهده است و تشخیص با بیوپسی انجام می شود. این بیماری هم مانند دیگر بیماری های بدخیم پستان نیاز به اقدامات پزشکی سریع دارد.

تومورهای فیلودس یکی از توده های بدخیم پستان


توده‌هایی هستند که به سرعت در میان بافت‌های سینه رشد و نفوذ می‌کنند. این تومور می‌تواند هم بدخیم باشد هم خوش‌خیم و تشخیص آن با پزشک است. البته که درصد زیادی از تومور فیلودس، سرطانی نیستند و در نتیجه با خارج از بافت سینه نمی رسند.

علائم بیماری‌های بدخیم:

علائم توده های بدخیم ممکن است ایجاد دردهای جزئی باشد. در بیشتر مواقع اگر این توده ها ایجاد شده باشند، درد به صورت غیرطبیعی و مداوم احساس می شود.

  • حس کردن توده‌هایی که در طول ماه رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند و ممکن است تا زیر بغل هم وجود داشته باشند.
  • تورم در بخشی از پستان یا ضخیم شدن پوست پستان.
  • قرمز یا پوست پوست شدن نوک پستان.
  • ترشح مایع از پستان که می‌تواند رنگ‌های مختلفی داشته باشد.
  • تغییر در شکل و ظاهر پستان.
  • عدم تقارن سینه ها
  • تورفتگی نوک پستان

توده بدخیم سینه در مردان

تومورهای بدخیم و سرطان سینه بیشتر در زنان رخ می دهد، اما مردان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. بسیاری از افراد نمی دانند که مردان بافت سینه دارند و ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند. به این نکته توجه داشته باشید که ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه در آقایان را نباید با سرطان اشتباه گرفت.

درمان بیماری های بدخیم پستان

یادتان نرود که بیماری سرطان پستان قابل درمان است به شرط اینکه سریع متوجه آن بشوید.
بهتر است که هر ماه چند روز بعد از پریودی خودآزمایی انجام دهید تا با وضعیت پستان در حالت عادی آشنا شوید. در صورت تشخیص پزشک در مورد توده سینه شما ممکن است که اجازه دهد در جای خود بماند. این عمل در صورتی است که پزشک تشخیص دهد توده یا غده مورد نظر بدخیم نیست. خودآزمایی کمک می‌کند تا اگر تغییری در پستان ایجاد شد بتوانید در سریع ترین زمان به پزشک مراجعه کنید. داشتن روحیه خوب و پیگیری به موقع عوارض بیماری های بدخیم پستان را به شدت کاهش می‌دهد.

بیماری های بدخیم پستان

بیماری های بدخیم پستان | تومور بدخیم سینه

اگر به پزشک فوق تخصص پستان دسترسی ندارید می‌توانید از طریق وب‌اپلیکیشن دایره سلامت سوال هایتان را مطرح کنید تا پزشک‌های فلوشیپ فوق‌تخصص پستان به سوالات شما جواب دهند. می توانید نتیجه ماموگرافی، سونوگرافی و آزمایش‌های دیگر را هم برای پزشک ارسال کنید تا نتیجه بهتری از مشاوره با پزشک بگیرید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید