تنها هستید یا احساس تنهایی می‌کنید؟

تنهابودن و احساس تنهایی به این معنا است که تنهایی یک احساس ذهنی است که در آن فرد عدم وجود روابط شخصی رضایت بخش را تجربه می کند. در عوض، تنها بودن معیاری عینی از تعداد روابطی است که یک فرد در جامعه خود دارد. به این معنا، فرد می تواند در محاصره شریک زندگی، خانواده و دوستان خود احساس تنهایی کند.  شخص دیگری ممکن است با وجود داشتن یک شبکه اجتماعی کوچک احساس تنهایی نکند.

تنهایی چیست؟

تنهایی قطع ارتباط است؛ عدم تعلق به دنیا و دیگران افراد تنها نمی توانند با محیط و اطرافیان خود احساس همزادپنداری کنند و باعث انزوا شوند.

امروزه با وجود مشغله‌های زیادی که افراد با آن درگیر هستند، با تنهایی هم دست و پنجه نرم می کنند. به گونه‌ای می‌توان گفت هم از نظر فیزیکی تنها شده ایم و هم بیشتر افراد از نظر روانی، احساس تنهایی می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی تنها بودن و احساس تنهایی بیشتر نمایان می شود. زیرا امروزه بیشتر کارها، اینترنتی و غیر حضوری انجام می شود و افراد وارد جمع نمی شوند. انسان موجودی اجتماعی است و همیشه به ارتباط با دیگران نیاز دارند.

تنها بودن و احساس تنهایی

بهتر است بدانیم که بین «احساس تنهایی» و «تنها بودن» تفاوت وجود دارد. هر کدام از آنها زندگی را به سمتی می‌برد که در تضاد با دیگریست. احساس تنهایی شدید می‌تواند منجر به افسردگی شود اما تنها بودن گاهی می‌تواند تو را شکوفا کند. بیایید این دو را از هم جدا کنیم و ببینیم چه تفاوتی با هم دارند. با مطالعه این نوشته تفاوت آن ها را به خوبی درک خواهید کرد. هر کس نیازهای متفاوتی دارد که می تواند در طول زندگی متفاوت باشد و برخی افراد نسبت به دیگران به تعامل اجتماعی بیشتری نیاز دارند. به طور کلی، افراد درونگرا کمتر این نیاز را احساس می کنند. بنابراین، یک فرد می تواند تنها باشد، بدون اینکه از تنهایی رنج ببرد.

تنهایی و احساس تنهایی به چه معناست؟

در تعریف تنهایی می‌توان گفت: «تنها بودن» یک حالتِ بیرونی و فیزیکیست و به این معنا است که شما تنها زندگی می‌کنید و کسی کنارتان نیست. فردی یا حیوانی خانگی در کنارتان زندگی نمی‌کند. در مقابل اما «تنهایی»، یک حالت روانی است که فرد خودش می‌داند کمیت و کیفیت روابط اجتماعی‌اش مشکل دارد و شامل مواردی می‌شود که شخص دارای میزانی از روابط اجتماعی است، اما این میزان خواسته او را برآورده نمی‌کند. این احساسِ روانی گاهی منجر به اضطراب و غم می‌شود و حتی در جمع هم احساس تنها بودن را دارند. فرق تنهایی و احساس تنهایی می تواند در پیامدهای آن ها باشد که در احساس تنهایی خلأ عاطفی، اشتیاق، صمیمیت، فقدان چیزی از دست رفته و میل به تغییر این احساسات وجود دارد. از سوی دیگر، تنهایی وضعیتی است که در آن فرد برای دوره های موقت بدون ایجاد تنش، خودکفا باشد.

علت احساس تنهایی

احساس تنهایی علت های مختلفی می تواند داشته باشد و برای هر فردی متفاوت است که شامل: مرگ یکی از عزیزان، طلاق، نقل مکان، از دست دادن شغل و غیره می باشد. ترس از تنهایی با عدم اعتماد به نفس و لذت نبردن از فعالیت ها در زمانی که تنها هستید، مرتبط است. لــذت بردن از تنهایی را سعی کنید یاد بگیرید و بدون دیگران هم از زندگی و کارهای خود رضایت داشته باشید. نویسندگان می‌گویند که تنهایی را می‌توان به عنوان یک پاسخ عاطفی منفی به ناهماهنگی بین روابطی که داریم در نظر گرفت. احساس تنهایی در جمع به این معناست که وقتی دیگران ما را درک نمی‌کنند یا علایق مشترکی با ما ندارند، می‌توانیم در کنار دیگران احساس تنهایی کنیم. اگرچه تنهایی اغلب تجربه‌ای دشوار است که با احساساتی مانند غم و اندوه، ناامیدی، خشم و ناامیدی مشخص می‌شود، اما می‌تواند به ما انگیزه دهد تا روابط خود را دوباره به هم متصل کنیم 

انواع تنهایی

انواع مختلفی از تنهایی وجود دارد. بسته به کمبود تجربه شده، از آن به عنوان تنهایی عاطفی یا اجتماعی یاد می شود. موارد زیر به انواع تنهایی اشاره می کند:

  • تنهایی گذرا
  • تنهایی موقعیتی
  • تنهایی مزمن

تنهایی روانی

این نوع از تنهایی آسیب شناختی می تواند مخلوطی از موارد قبلی باشد، اما در این مورد با این واقعیت مشخص می شود که با بدتر شدن سلامت روان فرد یا مستقیماً با بیان یک اختلال روانپزشکی همراه است. برای هر یک از ما، تنهایی یک معنا و تفاوت ظریف دارد که از تجربیات گذشته ناشی می‌شود. 

تنهایی مزمن به سلامتی آسیب می‌زند

 با این‌که تنهایی معمولا احساسی موقت است اما واقعیت این است که وقتی به شکل مزمن درمی‌آید، عواقبی جدی به همراه خواهد داشت. تنهایی مزمن می‌تواند به سلامت آسیب بزند، کیفیت خواب را پایین بیاورد و باعث احساس غم و ناامیدی شدید شود. حتی ممکن است فرد را وارد چرخه‌ای خطرناک کند به این ترتیب که او همه فعالیت‌های اجتماعی‌اش را کنار بگذارد و در نتیجه بیشتر احساس تنهایی کند. به خطر افتادن سلامت قلب و عروق و افسردگی می تواند از نتایج تنهایی مزمن و طولانی مدت باشد.

تشدید بیماری ها به دلیل تنهایی

احساس تنهایی بیشتر با سطح رضایت ذهنی بدست آمده در روابط مرتبط است. تنهایی طولانی مدت ، که یک انتخاب نیست، بلکه یک مشکل یا یک اجبار تحمیلی است، می تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی مضر باشد. فردی که درگیر بیماری است و به مدت طولانی تنها باشد در روند درمان اختلال ایجاد خواهد کرد. سرطان سینه یکی از بیماری هایی است که اقدامات درمانی آن نیاز به آرامش و سلامت روانی دارد. دوری از استرس در دوره های درمان بیماری ها بسیار مهم و ضروری است.

تنهایی و افسردگی

در روانشناسی، تنهایی عاملی است که تأثیر مخربی بر وضعیت عاطفی فرد دارد. تنهایی بیش از حد بر سلامت روان تاثیر زیادی دارد و می تواند زمینه ساز اضطراب و افسردگی باشد. احتمال بروز افسردگی در افرادی که تنها زندگی می کنند، 80 درصد بیشتر از کسانی است که در کنار خانواده زندگی می‌کنند. بزرگترین تفاوت بین تنهایی و افسردگی این است که افسردگی وضعیتی از سلامت روان است، در حالی که تنهایی احساسی است که مانند افسردگی بر زندگی شما تاثیر می گذارد و احساس تنها بودن یک حالت عاطفی موقت است.

احساس تنهایی در جمع

احساس تنهابودن در جمع ممکن است عجیب به نظر برسد اما بسیاری از افراد این احساس را تجربه می کنند. انسان ها نیاز به احساس ارتباط با افراد دیگر دارند. هیچ یک از ما نمی تواند به تنهایی تمام نیازهای خود را برآورده کند. تنهایی روشی است که مغز ما برای ایجاد انگیزه در ما ایجاد می کند و سیستم حمایتی خود را ایجاد می کند . وقتی احساس تنهایی می کنیم، طبیعتاً می خواهیم اطراف خود را با افراد دیگر احاطه کنیم.

ترس از تنهایی

ترس از تنهایی به طور علمی با نام هایی مانند اتوفوبیا، اروموفوبیا، ایزولوفوبیا یا مونوفوبیا بیان می شود. در حالی که این ترس به عنوان خود محوری و ترس از نادیده گرفته شدن نیز بیان می شود، این یک اختلال اضطرابی است که با ترس از گذراندن وقت به تنهایی یا این تجربه مشخص می شود. فردی که از تنهایی احساس ترس می کند (اتوفوبیا) باعث می شود احساس ناامنی داشته باشد و نتواند از خود مراقبت کند. تنها ماندن با خود می تواند برای خیلی ها لذت بزرگی باشد یا برای دیگران طوفانی باشد زیرا باعث وحشت شدید آن ها می شود. این باعث می شود که آن ها کارهای زیادی انجام دهند تا به هر قیمتی تنها نمانند.

چگونه بر ترس از تنهایی غلبه کنیم؟

مهم ترین چیز برای غلبه بر هر ترسی که دارید این است که خودتان و ترس هایی که دارید را بشناسید. اگر زودتر آن را شناسایی کنید، راحت تر درمان می شود. علاوه بر مشاوره با روانپزشک شجاعت روبرو شدن با ترس یاد بگیرید و سعی کنید خودتان با این موارد کنار بیایید. انجام کارهایی مانند مدیتیشن یا انجام یوگا بسیار موثر هستند زیرا به احساس آرامش کمک می کند.

راه هایی برای دوری از تنها بودن

تماس تصویری یکی از آنهاست. گذراندن وقت در کنار یک نفر، حتی به صورت مجازی، برای ما کافی است تا احساسِ در ارتباط بودن داشته باشیم. همان سلام و احوال‌پرسی‌های شاد مجازی و شام‌هایی که دور از یکدیگر در قاب تلفن همراه می‌خوریم، می‌تواند جایگزین خوبی باشد.
شما می‌توانید عضو گروه‌های آنلاین شوید و ارتباطات جدیدی را شروع کنید و از همین راه کم کم روابط اجتماعی خود را گسترش دهید. در دایره سلامت تالار گفت‌وگویی مخصوص خانم‌ها ایجاد شده و شما می‌توانید درباره موضوعات مختلف در تالار گفت‌وگو با خانم‌های دیگر ارتباط بگیرید. برای انجام این‌کار به قسمت تالار‌ گفت‌وگو در وب اپلیکیشن دایره‌سلامت وارد شوید.

تنها بودن و احساس تنهایی

احساس تنها بودن | تنها بودن و احساس تنهایی

چطور حس تنهایی خود را کم کنیم؟

 یکی از روش‌های خلاصی از حس تنهایی و بیهودگی، ورزش کردن است. لازم نیست حتما ورزش حرفه‌ای باشد یا زمان زیادی را به آن اختصاص دهید. می توانید به باشگاه بروید یا حتی در منزل ورزش کنید. اگر هنوز هم می‌توانید از خانه خارج شوید، بهتر است به یک پیاده‌روی بروید. کمی هوا بخورید و سعی کنید نفس های عمیق بکشید و با این کار ذهنتان را تازه کنید. می توانید برای آرام کردن خود و دوری از حس تنهایی مدیتیشن کنید. توصیه می‌کنیم حداقل هفته‌ای یک بار این کار را انجام دهید تا بتوانید احساس آرامش کنید. تحقیقات زیادی اثرات مثبت آن را ثابت کرده‌اند. شرکت در فعالیت های هنری با رسیدن هنر به دنیای درونی شما، احساس تنهایی را کاهش می دهد. در شرایط سخت از کمک گرفتن از پزشک یا مشاور متخصص و با تجربه دریغ نکنید.

بهترین راه های استفاده درست از تنها بودن

 انتخاب از روی میل به تنهایی بیانگر جنبه با شکوه و مثبت تری از تنهایی است. برخلاف انتخاب اجباری تنهایی، به فرد آسیبی نمی رساند و از بسیاری جهات به رشد فرد کمک می کند. باعث می شود فرد خود را بشناسد و حس تعالی را تجربه کند، خلاقیت را پرورش می دهد. یادتان نرود تنها بودن فرصتی است تا تمرکز بیشتری روی توانایی ها و نیازهایتان داشته باشید. اکنون زمان آن است که تشخیص دهید واقعا دوست دارید با چه کسانی در ارتباط باشید، به چه کسی داوطلبانه پیام دهید و به او نزدیک شوید. زمان انتخاب فعالیت‌ها و سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان است. فرصتی است که تمام آن کارهایی را انجام دهید که هیچ‌وقت فرصت انجام آن ها را نداشتید. فرصت ورزش کردن و رسیدگی به سلامت جسم و روان است. این زمان تنهایی را به عنوان فرصتی برای شناخت خود در نظر بگیرید.

تنهایی به عنوان پایه و اساس عزت نفس

 تنهایی را می توان پایه و اساس خودمختاری و عزت نفس دانست. دانستن نحوه برخورد با آن در صورت دردناک بودن و مدیریت آن در صورت مثبت بودن، به ما امکان می دهد در تعادل زندگی کنیم. بنابراین، تحلیل ارزیابی‌هایی که یک فرد از تفسیر خود از تنهایی انجام می‌دهد، می‌تواند نشانگر توانایی او در سازگاری با شرایط مختلف زندگی و وضعیت روانی او باشد.

تاثیر دنیای مدرن بر تنهایی افراد

تنهایی که امروزه در جامعه بسیار مشاهده می کنیم در اواخر دوره رنسانس شروع شد. مردم روستاها و مزارع خود را ترک کردند تا در کارخانه ها کار کنند و زندگی شهری را ترجیح دادند. جوامعی که قرن ها وجود داشتند با رشد و گسترش شهرها ازبین رفتند. اکثر مردم در طول زندگی با تنهایی مزمن مواجه می شوند. شما مشغول کار، دانشگاه، روابط عاشقانه هستید و برای همه آنها وقت کافی ندارید و در نتیجه وقت با دوستان را فدای کارهای روزمره می‌کنید.

چرا تنهایی بوجود می آید؟


تنهایی یک احساس پیچیده است و در موقعیت های مختلف ظاهر می شود. گاهی اوقات حتی برای لحظه ای کوتاه ما را غرق می کند. شاید در حال تماشای رعد و برق هستیم و ناگهان احساس تنهایی می کنیم.

برای مشاوره با رواندرمانگر و روانشناس هم می‌توانید از دایره سلامت کمک بگیرید. شما میتوانید با وارد شدن به وب اپلیکیشن دایره سلامت سوالات خود رادرباره موضوعات مختلف بیان کنید تا روانشناسان به سوالات شما جواب تخصصی بدهند.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید